Spis deg fri

Blogg & FAQ

Er sushi greit å spise? f a q ofte stilte spørsmål Sep 13, 2022

Sushirisen er dessverre ikke ok. For det første er den dynket i riseddik som er full av sukker. For det andre spiser vi ikke korn til lunsj og middag så lenge vi er i vektreduksjonsfasen. Senere, når du er over på vedlikehold kan du spise 4 oz hvit kokt ris, men ikke...

Les mer...
Kan jeg spise egg til lunsj og middag også? f a q ofte stilte spørsmål Sep 13, 2022

Egg er supert til alle måltider. Det er samme mengde som til frokost, så lenge egg er eneste proteinkilde

Les mer...
Regnes Mozzarella som protein eller fett? f a q ofte stilte spørsmål Sep 13, 2022

Mozzarella regnes enten som protein (= 2 oz) eller fett (= 1 oz).

Les mer...
Jeg blir veldig mett! Kan jeg dele opp måltidene? f a q ofte stilte spørsmål Sep 13, 2022

I utgangspunktet vil jeg anbefale deg å spise opp hele porsjonen, til alle tre måltider. Sett av god tid til måltidene, og forsøk å velge «tettere» matvarer hvis du opplever at det blir for mye mat.

Hvis du begynner å kutte ned på rasjonen,...

Les mer...
Hvor mange oz skal jeg ha til middag om jeg lager kjøttsuppe? f a q ofte stilte spørsmål Sep 13, 2022

10 eller 14 oz grønnsaker + pluss 4 oz kjøtt per porsjon, og deretter forsyne deg med totalt 14 eller 18 oz når du forsyner deg, pluss riktig antall oz væske, avhengig av hvor tjukk suppen er.

Les mer...
Hvordan veie opp riktig mengde av suppe? f a q ofte stilte spørsmål Sep 13, 2022

Supper kan være litt komplisert. Hvis det er snakk om en vanlig grønnsakssuppe, er det mulig å sile av og veie opp din tilmålte porsjon med kokte grønnsaker, og deretter tilsette 8 oz kraft eller buljong.

For supper med litt mer konsistens, og gryter, kan du...

Les mer...
Hva er tapioka? Og kan vi spise det? f a q ofte stilte spørsmål Sep 13, 2022

Tapioka blir laget av stivelse fra maniok eller cassava, og selges som sagogryn her i landet. Disse er ikke anbefalt å spise.

Les mer...
Er smoothie av bær og frukt, uten tilsetning av noe annet, ok å lage selv? f a q ofte stilte spørsmål Sep 13, 2022

Vi spiser ingen former for prosessert mat, heller ikke smoothies med bær, da denne prosesseringen gjør at blodsukkeret stiger mye raskere enn hvis du spiser «hel mat».

Les mer...
Kan jeg spise halstabletter (Fisherman´s Friend f.eks), sugepastiller og lignende? f a q ofte stilte spørsmål Sep 13, 2022

Ingen halstabletter er dessverre innafor, for samtlige inneholder kunstig søtning, som påvirker kroppen på samme måte som sukker. Så hold deg unna disse, de kommer til å sabotere dine muligheter for å lykkes på sikt. Det bittelille unntaket her, er...

Les mer...
Hva regnes som mel? f a q ofte stilte spørsmål Sep 13, 2022

Alt som ender på -mel. Det inkluderer rugmel, speltmel, potetmel og maismel etc. Ender det på -mel, så spiser vi det ikke.

Les mer...
Hva regnes som «sukker»? f a q ofte stilte spørsmål Sep 13, 2022

Det korte svaret er: Alt som er søtt. Det gjelder altså ikke bare raffinert farin, men inkluderer altså honning, stevia, aspartam og denslags. Hvis du er i tvil om noe defineres som sukker, så er det sannsynligvis sukker.

Les mer...
Hvordan skal jeg regne hjemmelaget kraft/buljong? Regnes buljong som protein? Kan jeg drikke buljong mellom måltidene? f a q ofte stilte spørsmål Sep 13, 2022

Grønnsaksbuljong brukes gjerne som base for supper, gryter og liknende, og regnes da som tilbehør, oppad begrenset til 8 oz per måltid.

Kyllingbuljong og kjøttbuljong kan også regnes som tilbehør, oppad begrenset til 2 oz per måltid.

Du kan bruke alle...

Les mer...