Kan jeg spise Brisk eller Kornmo knekkebrød?

Generelt er det vanskelig å beregne ferdiglagde produkter, som Kornmo knekkebrød og andre typer knekkebrød. I utgangspunktet er derfor vår anbefaling å lage knekkebrød selv, basert på korn og frø, dersom du ønsker å spise knekkebrød.

Når det er sagt, er det mange som følger Spis deg fri som velger å spise disse produktene. Du kan da følge disse tommelfingerreglene:

Kornmo knekkebrød:
Dette produktet inneholder en god del fett, i tillegg til korn og frø. Derfor vil vi ikke anbefale å spise denne til frokost, uansett hvilken matplan du følger.

Når du er kommet over på vedlikehold, kan du veie opp 2.5 oz Kornmo knekkebrød, og beregne dette på følgende måte:

2.5 oz Kornmo knekkebrød = 1 korn + 1/2 protein + 1 fett

Brisk knekkebrød:
Innholdet i dette produktet har endret seg, og har nå soyamel på 2. plass på ingredisenslisten. Disse knekkebrødene er derfor IKKE innafor lenger.

Tidligere inneholdt Brisk knekkebrød hovedsakelig nøtter og frø. Derfor var det mulig å regne disse knekkebrødene som en del av proteinrasjonen, hvis man spiste dette til frokost, lunsj eller middag.

2 oz knekkebrød laget av frø og/eller nøtter = 1 protein

Til lunsj og middag kan det eventuelt regnes som fett. Da vil utregningen være slik:

1/2 oz knekkebrød laget av frø og/eller nøtter = 1 fett

Til slutt: Generelt vil vi ikke anbefale denne typen matvarer, da vi vet at disse produktene trigger mange. Her lar vi det være opp til hver enkelt å finne ut hva som fungerer for dem.

Scroll to Top