Kan jeg erstatte korn med noe annet?

Ja, det er mulig å erstatte kornet med noe annet. 

Vi anbefaler ikke dette i vektnedgangsfasen der man spiser korn kun til frokost. 

Det kan imidlertid være et alternativ når man har kommet over på vedlikehold og kanskje opplever at det blir for mye korn til lunsj og middag, og heller ønsker noe annet. 

1 porsjon korn kan erstattes med én av de nevnte matsortene:

  • 6 oz grønnsaker

* 4 oz stivelsesrike grønnsaker, f.eks kålrot, gresskar, erter eller liknende.

  • 1 fett
  • 1 protein

Legg merke til at potet, søtpotet og ris allerede regnes som korn.

Hvis du ønsker en kornerstatning til frokost, kan chiapudding være et godt alternativ. Denne kan du lage med 1 oz chia + 4 oz melk + 2 oz vann. 

Blant sammen og sett i kjøleskapet over natten.

Vårt beste råd er allikevel: følg planen, akkurat slik den står. 

Da får du i deg 3 fullverdige måltider i døgnet med nok næringsstoffer fra alle 3 næringsgruppene: protein, fett og karbohydrater. Hvis ikke vil kroppens forbrenningen gå i sparebluss.

Vi anbefaler heller ikke å bytte om på måltidene. Det er fordi programmet er nøye sammensatt med tanke på hva vi har erfart er best, hvor for eksempel korn og frukt sent på kvelden ikke er gunstig. Vi anbefaler at kornet (for eksempel havregryn, riskaker, potet, søtpotet) spises til frokost fordi kroppen bruker lenger tid på å bryte ned kornet sammenlignet med andre matgrupper. Dersom du kutter korn til frokost, vil det bli et lite mettende måltid. Mest sannsynlig vil ikke blodsukkeret ditt da være så stabilt gjennom morgenen og formiddagen.

Når dette er er sagt, ER det enkelte muligheter for å bytte om og gjøre individuelle endringer for eksempel pga allergier eller spesielle andre helseutfordringer, men dette er ikke regelen. VI anbefaler derfor ALLE til å følge planen slik den står, og spesielt når du er helt i starten av din SDF/BLE-reise.

Det viktigste er at matplanen din er den samme, dag etter dag. For til syvende og sist handler det jo om å automatisere nye vaner i forhold til mat og at metoden på sikt gir frihet fra tankekjøret rundt mat som mange av oss har slitt med så lenge vi kan huske”

Scroll to Top