Hva gjør jeg når jeg er sulten?

Det kan være mange årsaker til at du opplever sult. Still deg selv følgende spørsmål:

  1. Har jeg fulgt matplanen? Selv små avvik fra planen kan gjøre at du føler deg mer sulten senere på dagen. Dette gjelder både hvis du har spist for mye eller for lite.
  2. Minn deg selv på at sult ikke er farlig. Neste måltid er kun noen timer unna. I mellomtiden kan du drikke et glass vann, koke deg en kopp te eller litt Farris.
  3. Det kan også hjelpe å distrahere deg selv. Ring en venn, gå en tur, ta deg et bad, les en bok.

Kanskje vil du også oppleve at det du opplever som sult egentlig er noe annet. Kan det være en uro, en sorg eller irritasjon du ønsker å «spise deg vekk fra»? De fleste av oss opplever at sult egentlig skjuler mange typer følelser, som vi har brukt mat og godteri eller drikkevarer for å dekke over. Å bli kjent med alle disse følelsene er ikke farlig, selv om det kan være veldig krevende.

Dersom du er veldig sulten om kvelden, er min beste anbefaling å legge deg tidligere.

Kun et mindretall av mine kursdeltakere opplever sult mens de går ned i vekt. De fleste opplever selvsagt sult innimellom, men de aller fleste rapporterer altså at de er fornøyd med mengden mat de spiser.

På vedlikehold opplever svært få sult, og da kun i korte perioder, som en dag i ny og ne. Dette henger da ofte sammen med naturlige årsaker, som økt aktivitet eller andre påkjenninger.

Scroll to Top