Hva kan jeg gjøre for å hjelpe andre?!

Vandrende reklameplakater. «Walking Billboards». Det er det Susan Peirce Thompson kaller oss, alle vi som lykkes med Bright Line Eating.

Jeg syntes det var litt snålt, første gang jeg hørte det begrepet. Etter å ha gått ned all min overvekt, og kvittet meg med mer enn 20 kilo i løpet av et halvt år, forsto jeg hva hun mente.

For det er det vi blir, alle vi som lykkes på sikt. Vi blir «vandrende reklameplakater». Andre legger nemlig merke til oss. Særlig de som ikke ser oss hver dag, som vi bare treffer en gang i blant. Enten det er slektninger, venner eller andre.

«Hva i all verdens navn har du gjort?!» er ikke en uvanlig reaksjon.

Det utløser sjokk og vantro når sånne som meg, som «alltid har vært litt runde i kantene», plutselig en dag dukker opp, mange størrelser mindre. Ikke bare er jeg blitt «mindre», rent fysisk, men samtidig virker jeg gladere, tryggere og mer takknemlig enn noen gang. Da er det kanskje ikke så rart at folk blir nysgjerrige.

Det er ikke alltid lett å takle den oppmerksomheten. For noen kan den være uønsket, mens andre ser det som en mulighet til å hjelpe alle andre.

Å stå i denne spagaten – mellom ønsket om å hjelpe andre og ivareta seg selv – er temaet for ukens Facebook-sending.

Se sendingen her:

Før du ber andre om hjelp – eller før du bestemmer deg for å hjelpe andre – anbefaler jeg deg å stille tre kontrollspørsmål:

1. Hvordan følger du selv denne metoden?
2. Hva slags rutiner har du på plass, for selv å kunne motta hjelp og støtte?
3. Hvorfor skal du hjelpe meg? Hva er dine motiver? Eller «What’s in it for you?», som amerikanerne sier.

Når du har funnet svaret på disse tre spørsmålene, vil du bli enklere for deg å vite om du har funnet den rette hjelperen, eller om det er riktig for deg å hjelpe andre.

Klikk her for å se hele sendingen!

Har du kommentarer eller innspill til sendingen eller dette nyhetsbrevet? Jeg vil gjerne høre fra deg! Legg igjen en melding i kommentarfeltet på Facebook-sending eller send en e-post til support@spisdegfri.no.

Vi sees!
Beste hilsen Irina
ps. Mitt motto er at gode nyheter er skapt for å deles, så del gjerne denne bloggen videre.

Gode nyheter er skapt for å deles!

Krig. Terror. Ulykker. Dødsbranner. Drap. Sykehusskandaler. Bortføringer. Underslag. Budsjettsprekk.

Etter mer enn 15 år som nyhetsjournalist i ulike avis- og TV-redaksjoner har jeg skrevet om alt sammen. Det gikk faktisk ikke en eneste uke på jobb uten at jeg dekket noe grufullt. Noe som ville lagt livet mitt i ruiner, dersom det hadde rammet meg eller noen i min nærmeste familie.

Da jeg sa opp jobben som journalist i Bergens Tidende i 2009, lovet jeg meg selv én ting: Som frilanser vil jeg jobbe med temaer som interesserer meg, som gir meg glede og som kan inspirere andre mennesker.

Det løftet har jeg klart å holde!

I disse dager har jeg vært min egen sjef i ni år. Jeg kan ikke si at hver eneste dag har vært fylt av glede og gode nyheter. Det ville være å overdrive. Men jeg kan med hånden på hjertet si at livet som frilanser, forfatter, foredragsholder og kursholder har vært mye mer givende enn jeg noensinne turte å drømme om.

Det kom jeg til å tenke på denne uken, i forbindels med at NRK-journalistene fortsatt er i streik. Det var da jeg fikk ideen:

«Tenk hvis alle vi andre overtar spaltene og fyller på med gode nyheter, mens de tradisjonelle mediehusene tar seg en pause?»

Det ble temaet for ukens Facebook-sending, som du kan se her:

Historiene som deles i denne sendingen er nesten ikke til å tro!

Klikk her for å se sendingen!

Som en av mine kursdeltagere skrev i en e-post til meg her for leden:

«Det er noe som heter «hvis noe er for godt til å være sant, er det nok akkurat det det er». Men når det gjelder «Spis deg fri» så er det faktisk sant, og jeg har nå fått klokkertro på at dette skal gå bra hele veien frem til normal vekt. »

Har du kommentarer eller innspill til sendingen eller dette nyhetsbrevet? Jeg vil gjerne høre fra deg! Eller har du spørsmål du ønsker å få få svar på? Legg igjen en melding i kommentarfeltet på Facebook-sending eller send en e-post til support@spisdegfri.no.

Vi sees!
Beste hilsen Irina
ps. Mitt motto er at gode nyheter er skapt for å deles, så send gjerne denne bloggen videre.

«Når er det greit med en sprekk?»

Det er 17. mai. Hurra!

På en dag som denne må det vel være greit med en «sprekk». Eller?!

Flere har stilt meg det spørsmålet den siste tiden. Det fant jeg ut at jeg ville svare på i ukens LIVE-sending på Facebook.

Som dere ser, er jeg i New York denne uken. Å være så langt unna daglige rutiner gjorde at jeg helt glemte å legge ut dette blogginnlegget tidligere, noe jeg vanligvis alltid gjør.

Sånn er det altså å være et menneske – jeg gjør stadig feil. Heldigvis er jeg flink til å tilgi meg selv. Det synes jeg du også bør være.

Uansett hvor du tilbringer dagen eller hvordan du velger å feire 17. mai, vil jeg si gratulerer med dagen.

Vår fred og vår frihet er ingen selvfølge. Det er verdt å feire!

Har du spørsmål, kommentarer eller innspill? Jeg hører gjerne fra deg. Send en e-post til support@spisdegfri.no.

Vi sees!
Beste hilsen Irina

ps. Husk at gode nyheter er skapt for å deles! Send gjerne denne bloggen videre til andre som kan ha nytte av disse tipsene.

De tre vanligste grunnene til å gi opp

Vet du hva som er de vanligste grunnene til at folk gir opp? Eller som hindrer dem i å komme i gang med Spis deg fri og Bright Line Eating?

Etter å ha veiledet mer enn 1000 kursdeltakere gjennom det siste året, og svart på meldinger, eposter og brev fra mange, mange flere, har jeg og mitt team funnet noen svar.

Grovt sett kan skeptikerne deles inn i tre hovedkategorier. De har følgende motforestillinger:

1. «Jeg har ikke tid / jeg har ikke råd / det koster for mye.»
Jeg skal ikke legge skjul på at det tar tid å sette seg inn i denne metoden. Det er mye nytt som skal læres, og det tar tid. Når vanene først er på plass, er dette trolig den mest tidseffektive metoden som finnes. Å slippe å tenke på mat hele dagen lang, lage små eller store mellommåltider, stikke innom butikken for «å kjøpe noe», og å slutte å lure på om jeg har spist for mye, for lite eller feil mat, frigjør nemlig masse tid og energi.

Kostnadene går faktisk også ned. Min gode kollega Jeanette, som bor sammen med mann og tre barn, fortalte at familien har redusert matutgiftene med 2000,- i måneden etter at hun la om kostholdet og livsstilen i august 2017.

Det aller beste er at kunnskapen som ligger til grunn for dette, trenger ikke å koste deg en krone! Du kan låne boken Spis deg fri på biblioteket, og være i gang før dagen er over.

Hvis du ønsker å kjøpe din egen bok, kan du bestille den her: www.spisdegfri.no/boken. Hvis du kjøper den via nett, koster boken 298,- kroner.

2. «Jeg skjønner det ikke / det er for vanskelig / for ekstremt / alt for mye å sette seg inn i.»
Her har jeg nok en god nyhet til deg: Du trenger strengt tatt ikke å vite så veldig mye for å komme i gang. De fire klare linjene som ligger til grunn for alt vi foretar oss, er enkle og ukompliserte:

1. Kutt ut sukker
2. Kutt ut mel
3. Spis tre måltider hver dag
4. Spis en bestemt mengde mat til hvert måltid

En detaljert forklaring om hvordan måltidene skal settes sammen, finner du i kapittel 8 i boken Spis deg fri.

Selv om du bare skulle følge disse fire enkle reglene, uten å kjenne alle de vitenskapelige forklaringene som ligger til grunn for metoden, vil du garantert få resultater.

Skulle du ønske hjelp til å sette sammen dine måltider, kan sjekke ut den digitale kokeboken for kvinner som skal ned i vekt: spisdegfri.no/oppskrifter

3. «Jeg er genetisk disponert / jeg må spise annenhver time på grunn av blodsukkeret / jeg har problemer med stoffskifte / diabetes / er kraftig bygget / overvektsoperert.»
Det finnes mange grunner til at mennesker velger å fortsette som de alltid har gjort. Min erfaring er likevel at alle kan ha glede av å følge hovedprinsippene som ligger til grunn for dette kostholdet. Maten vi spiser er faktisk helt i tråd med norske helsemyndigheters kostholdsråd. Den eneste forskjellen er at helsemyndighetene anbefaler moderat inntak av sukker og hvitt brød. Jeg anbefaler altså «totalavhold». Bortsett fra den lille nyansen, er matplanen ganske identisk.

Disse tre vanlige motforestillingen, og hva du kan gjøre for å overkomme dem, er også temaet for ukens Facebook-sending. Den kan du se her:

Har du spørsmål, innspill eller kommentarer? Husk også at du alltid kan sende meg en epost til support@spisdegfri.no hvis du lurer på noe. Alle får svar!

Da ønsker jeg deg en fin og solfylt maiuke!
Beste hilsen Irina
ps. Husk at gode nyheter er skapt for å deles! Send gjerne denne bloggen videre til andre som kan ha nytte av disse tipsene.

Hvordan vil du feire?

«Kan du ikke bare ta ett stykke?»
«Skal du aldri mer spise sukker og mel? Hvorfor skal du være så ekstrem?!»
«Du må kunne unne deg én is. Det er jo bare 17. mai en gang i året…»

Vi har kommet til mai. Endelig.

Denne måneden er også høysesong for fest og feiring. Da dukker gjerne alle de «gamle fristelsene» opp – og dermed også spørsmålene.

«Kanskje ikke mai er et spesielt gunstig tidspunkt for å starte med livsstilsendring?», tenker du kanskje. Det skjønner jeg i så fall godt. Jeg husker hvordan jeg ville «vente litt», eller «utsette til mandag» eller «begynne etter jul / påske / bursdag», hver gang jeg vurderte å endre kosthold, starte med trening eller legge om livsstilen på en eller annen måte.

Det var i gamle dager. Det var før jeg oppdaget Bright Line Eating høsten 2015.

Den høsten innså jeg nemlig følgende: Det passer aldri.

Å vente på det optimale tidspunktet for å gjøre en stor forandring er et blindspor. I beste fall er det en fin fantasi. I verste fall er det en unnskyldning for fortsette som før. Resultatet blir i så fall at jeg utsetter uendelig.

Etter å ha fått den innsikten, innså jeg at det beste tidspunktet for å gjøre en endring er akkurat nå. I dag. Med en gang.

Det var det som gjorde meg villig til å ta det aller første skrittet. Uten å vite hvor denne reisen ville ta meg. Uten garantier om at dette ville funke. Uten noe annet enn villighet til å gjøre dette akkurat her og nå. En dag om gangen.

Bare for i dag velger jeg å kutte ut sukker og mel, spise tre måltider og én porsjon til hvert måltid.

Så enkelt. Og så vanskelig.

To år og syv måneder senere er jeg evig takknemlig for valget jeg tok den hustrige høstkvelden. Det valget jeg tok den kvelden har jeg gjentatt hver dag siden. Til nå har det blitt 938 dager på rad.

Hver eneste dag uttrykker jeg takknemlig for den gaven jeg har gitt meg selv gjennom disse 938 dagene.

Den friheten jeg har gitt meg selv tar jeg ikke for gitt. Jeg verner om den, en dag om gangen. Det kommer jeg også til å gjøre gjennom hele denne måneden, når resten av landet står på hodet for å feire 17. mai og Norges frihet. For meg er nemlig min frihet viktigere enn å spise et stykke kake eller tilfredstille festens vertinne.

Hvordan jeg feirer friheten og hvordan jeg verner om mine klare linjer gjennom denne festmåneden, er også temaet for ukens LIVE-sending.

Den kan du se her:



Har du spørsmål, kommentarer eller innspill? Husk at du alltid kan sende meg en epost: support@spisdegfri.no. Alle får svar!

Vi sees!
Beste hilsen Irina
ps. Mitt motto er at gode nyheter er skapt for å deles! Del gjerne denne bloggen med andre!