«Hvordan skal jeg få variasjon i maten jeg lager?»

Foto: Michela Salt

Veldig mange lurer på hvordan de skal variere maten de lager.

Dette er mine beste tips:

For det første: Du finner massevis av gratis kunnskap her på nettsidene våre. I tillegg til denne bloggen, vil jeg anbefale deg å ta en titt i FAQ-basen med ofte stilte spørsmål. 

Jeg vil også tipse deg om å melde deg på nyhetsbrevet mitt, hvor jeg med jevne mellomrom skriver om nettopp disse temaene.

Mitt neste tips er å følge @spisdegfri på Instagram. Senest i helgen la jeg ut en instastory om hvordan jeg preppet mat for resten av uken.

På instagram finnes det også flere flinke folk, som legger ut inspirerende oppskrifter og bilder. Hvis du søker på hashtaggen #spisdegfri vil du finne mange av disse.

OBS! Det er ikke ALT som er tagget med hashtagg #spisdegfri eller #BrightLineEating som følger retningslinjene i matplanen vår. Her gjelder det altså å holde tungen rett i munnen og vite litt om de du følger.

Men det er et par stykker som jeg kan anbefale på det varmeste. Den første av disse er Marianne, som har instakontoen @my.ble.journey.norway. Hun legger ut masse gode tips og inspirerende matbilder.

En annen blogger som jeg vil tipse deg om, som vi er så heldige å ha fått med oss på teamet vårt, er Jeanette Teigland! Jeanette er utdannet kokk, og på bloggen Klare grenser legger hun ut massevis av mattips, som er skreddersydd for Spis deg fri. 

Til slutt vil jeg tipse om Instagramkontoen til Michela, som du finner under kontoen @ble.inspiration. Michela legger ut masse inspirerende bilder, hver eneste dag, så her er det bare å klikke seg inn og la seg friste.

Michela har også vært med å utvikle oppskriftene og ta bildene til vår digitale kokebok, som utelukkende består av oppskrifter for kvinner som vil ned i vekt. Den finner du her: kurs.spisdegfri.no/p/oppskrifter

Det beste er selvsagt hvis du blir trygg på hvordan du selv kan lage denne maten, uten oppskrifter eller kokebøker. Hvis du er klar for det, kan jeg anbefale at du melder deg på introkurset. Her får du en grundig innføring i matplanen, slik at du forstår hvordan du kan sette sammen dine egne måltider, hvordan du skal regne ut mengdene du skal ha av de ulike typene mat til hvert måltid og hvordan du kan planlegge dine egne måltider.

Introkurset finner du her: kurs.spisdegfri.no/p/introkurs

Jeg håper dette kan gi deg litt påfyll og ideer om hvordan du kan oppleve større variasjon og glede rundt måltidene. Det finnes ikke grenser for hva vi kan spise. Kunsten er bare å oppdage hvor mange muligheter som finnes!

Maten vi spiser var også temaet for ukens sending, som du kan se her:

Har du noen spørsmål du ønsker å få svar på? Husk at du alltid kan sende dine spørsmål til support@spisdegfri.no. Alle får svar!

Ha en fortsatt fin uke!
Beste hilsen Irina

Bli med på stjernejakt!

Tenk på hvordan man endrer adferd hos barn. Det skjer ofte ved hjelp av  belønning. Det kan for eksempel være klistremerker eller streker på et skjema, som brukes for å markere antall dager uten smokk eller antall ganger barnet klarer å gå på do. Gang på gang viser det seg at denne metoden er utrolig effektiv.

Og vet du hva? Belønningsskjema funker faktisk veldig bra på voksne også! Og det funker enda bedre når vi gjør det i fellesskap.

Det var temaet for ukens sending, der jeg forteller om hvordan vi bruker stjernejakt for å holde oss til planen, uansett hvilke utfordringer livet måtte by på.

Se sendingen her:

Hvis du har lyst til å være med og jakte på stjerner denne uken, kan du bli med på Facebook-siden vår. Her vil vi hver dag oppdatere hverandre i kommentarfeltet. Jeg er sikker på at denne stjernejakten vil motivere deg, og gi deg en herlig følelse av mestring. Bare prøv – klikk her for å bli med!

Lurer du på hvordan du kan komme i gang? Sjekk ut introkurset. Her vil du lære alt du trenger for å starte. Det eneste du trenger for å begynne er en digital kjøkkenvekt. Da kan ditt neste måltid være begynnelsen på et lettere liv.

Sjekk ut introkurset her: www.spisdegfri.no/introkurs

Har du spørsmål? Husk at du kan sende dine spørsmål til support@spisdegfri.no. Alle får svar!

Ha en fin uke!
Beste hilsen Irina
ps. Mitt motto er at gode nyheter er skapt for å deles. Hvis du kjenner noen som kunne hatt nytte av denne bloggposten, eller som du har lyst til å få med deg på stjernejakten denne uken, så del gjerne denne posten med dem.

Hvordan feirer du Valentine’s Day?

Feiringen av Valentines-dagen 14. februar og andre fest- og høytidsdager er temaet denne uken. Selv om mat og godteri gjerne utgjør en viktig del av slike feiringer, er det mulig å ta et annet valg. Det er mulig å feire sammen, uten at mat og drikke trenger å spille hovedrollen.

Det er også temaet for dagens LIVE-sending, som du kan se her:

Valentines Day er bare en av mange anledninger, som gjerne blir markert med mat og drikke. Hvordan feire høytider og spesielle begivenheter når man følger Spis deg fri-metoden? Det snakker Irina Lee om i ukens LIVE-sending onsdag kl. 13. Husk at du kan sende inn dine spørsmål til support@spisdegfri.no eller legge igjen en kommentar nedenfor. Alle får svar!

Posted by Spis deg fri on 14. februar 2018

Når det gjelder Valentines-dagen, står kjærligheten i sentrum. For min egen del vet jeg at min kjærlighet i møte med andre vil få skrinne levekår hvis jeg ikke først tar vare på og gir omsorg til meg selv. Jeg tar best vare på meg selv når jeg holder mine linjer klare og skinnende.

Å følge måltidsplanen, og spise tre fargerike måltider hver dag, er den beste måten jeg kan praktisere omsorg for meg selv. Uansett hvilken dag kalenderen viser. Det gir meg overskudd og glede og kjærlighet, som jeg kan dele med andre og alle som jeg er glad i.

Jeg vil også vite hva som hindrer deg i å få et lettere liv, og vil gjerne ha dine tilbakemeldinger: https://go.bucketpages.com/ds/db71f527

Hvis du kan sette av to minutter, og sende meg svar på disse spørsmålene, hadde det vært til stor hjelp.

Tusen takk for hjelpen – og dyrk kjærligheten til deg selv og andre!
Beste hilsen Irina

 

Ta en titt bak i kulissene!

Denne uken vil jeg gi deg en titt bak i kulissene, og fortelle om hvordan Spis deg fri har vokst fra å være et ukentlig nyhetsbrev og en blogg, til å tilby flere kurs, bøker og oppskrifter. Det er en nemlig én person som spiller hovedrollen i denne utviklingen, og det er… DEG!

Ja, det stemmer. Basert på tilbakemeldingene fra lesere, seere og følgere, har jeg utvidet tilbudet, litt etter litt. Slik har både grunnkurset, introkurset og kokeboken blitt skapt.

Jeg har fortsatt massevis av ideer til hva jeg vil skape fremover, men alt avhenger av hva du trenger. Så nå lurer jeg på: Hva er den største utfordringen for at du skal få et lettere liv? Hvis du kan bruke to minutter og gi meg en tilbakemelding, hadde det vært veldig fint.

Klikk her for å gi din tilbakemelding!

I ukens sending svarer jeg også på spørsmål fra Liv-Gro, som lurer på hva hun skal gjøre. Hun er nemlig så innmari mett! Etter sin første dag med Spis deg fri skriver hun:

«Er ennå så forferdelig mett etter lunsjen at eg er usikker på om eg orker middag. Er dette vanlig? Eller bør jeg kutte litt ned på mengden?»

Jeg gir henne et fyldig svar i denne sendingen.

Har du et spørsmål du ønsker å få svar på? Send en epost til support@spisdegfri.no. Alle får svar!

Beste hilsen Irina
ps. Visste du at du kan abonnere på mitt ukentlige nyhetsbrev, og få de beste tipsene rett i innboksen? Klikk her for å abonnere!