Re opp sengen og vinn krigen!

Her kommer en god nyhet til alle som har etterspurt informasjon om et fysisk kurs:
Du er herved invitert til et informasjonsmøte i Oslo, mandag 13. november kl. 17.30. 

Klikk her for å melde deg på!

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Antall plasser er begrenset, så meld deg på i dag.

* * *

«Hvorfor skal jeg re opp sengen min om morgenen?» var det en som spurte meg her forleden.

 


Foto: Helge Mikalsen, VG

Bakgrunnen var et intervju i VG for noen uker siden, der jeg fortalte om Spis deg fri og Bright Line Eating. Et av poengene som journalisten bet seg merke i, og som fotografen gjorde et stort poeng av, var nemlig min morgenrutine med å re opp sengen. Det er faktisk det aller første jeg gjør når jeg står opp.

 

Min påstand er at dette morgenritualet bidrar til at jeg lykkes med Bright Line Eating på sikt. «Hvordan kan dette ha seg?» tenker du kanskje. Hva i all verdens navn er sammenhengen mellom sengens tilstand og mine matvaner?

La meg ta en liten omvei før jeg svarer. Siden jeg er kvinne og født i andre halvdel av 1970-tallet, ble jeg aldri innkalt til militæret. Jeg har ingen erfaring med livet på brakka, og aner ikke hva det vil si å gjøre førstegangstjeneste. Men – jeg har mange kamerater som har avtjent verneplikten, og jeg har hørt mange historier om dette året.

Vet du hva nesten alle har fortalt meg om? Morgeninspeksjonen. Dette var en gjenganger i alle beretningene, uansett om historiene var hentet fra Madlamoen, Haakonsvern eller Bardufoss. Alle steder møtte de et befal som var besatt på orden. Sengen skulle være redd opp skikkelig. Det skulle være strekk på lakenet, pute og dyne skulle ligge ordentlig og brettes i henhold til reglementet.

Disse historiene har vært så utbredt, at er det én ting jeg vet med sikkerhet: Det norske forsvaret er skikkelig gode på å lære 19-åringer til å re opp sengen.

Så kan vi jo stille et kontrollspørsmål: Hva i all verdens navn har dette med forsvar av landet å gjøre? Hvis vi blir invadert, kan det vel ikke ha noe å si om soldatene som skal gå i krigen for oss har det rotete på soverommet? Eller?!

Tenk deg om. Ser du noen sammenheng? Igjen – uten å ha avtjent verneplikten eller andre former for militære tjenester – tror jeg det er en sammenheng. Ved å terpe på de samme rutinene, dag inn og dag ut, lærer de vernepliktige noe grunnleggende. Til og med når det handler om noe så trivielt som å re opp sengen.

Hva lærer de? De øver opp disiplin. De lærer å adlyde ordre. De innarbeider en rutine, som etter hvert blir automatisert og effektivisert. De tenker ikke, de bare gjør. Jeg vil tippe at de på slutten av sin tjenestetid kan re opp sengen i blinde.

Sånn har det etter hvert blitt for meg og. Etter to år med mitt faste morgenrituale, stiller jeg ikke lenger spørsmål om hvorfor eller hvordan. Jeg bare gjør det. Det er blitt automatisert. Det er blitt lett og helt uten motstand.

Vet du hva dette har ført til for meg? Jeg har bygget opp en følelse av integritet og selvdisiplin. Jeg har lært at jeg kan stole på meg selv, fordi jeg daglig bevitner at jeg gjør det jeg sier at jeg gjøre. Det er altså slik jeg starter min dag. Med et fast rituale, der jeg viljestyrken er parkert og kroppen handler på automatikk.

Denne disiplinen tar jeg så med meg videre gjennom morgenen og utover dagen. Første del av dagen er mer eller mindre styrt av rutine. Det starter faktisk i det klokken ringer. Da setter jeg meg opp i sengen, leser en daglig tekst, mediterer i 20 minutter og gjentar en fast bønn. Deretter står jeg opp, rer opp sengen og gir meg selv en liten dose yoga, før jeg hopper i dusjen, setter på tevann, vekker jentene, spiser frokost, smører matpakker og pusser tenner.

Ikke noe av dette krever viljestyrke eller tenketid. Alle oppgavene er blitt vaner, som gjentas hver dag, morgen etter morgen. Det setter tonen for dagen og gir meg en solid kick start.

Min påstand er at disse faste ritualene bidrar til at jeg overholder mine Bright Lines. For før dagen min har kommet skikkelig i gang, har jeg allerede gitt meg selv et par timers erfaring med at jeg er en person som gjør det jeg sier jeg skal gjøre. Jeg kan stole på meg selv.

Da kan du kanskje gjette når disse ritualene begynner å vakle? Jepp, det er når jeg er på reise. Når jeg våkner i en fremmed seng, kanskje på et hotell eller på besøk hos venner.

Ingenting er som det pleier å være. Jeg står opp til andre tider, jeg spiser annen mat, jeg har ikke det samme ansvaret som jeg har hjemme på mitt eget kjøkken. Da blir alt mye vanskeligere.

Jeg må begynne dagen med å vurdere og ta valg. Alt koster viljestyrke, ingenting går av seg selv. I disse situasjonene er det faktisk mye vanskeligere å få gjort noe som helst. Det hender at jeg dropper meditasjonen, det hender jeg misser yogaøkten min og veldig ofte dropper jeg opp å re opp sengen.

Da er det kanskje heller ingen overraskelse at det er på reiser at jeg har størst utfordringer med å holde linjene. På hjemmebane er jeg helt trygg. Da er jeg bunnsolid, nesten uansett hva som skjer. Men på reise… ja, da kan det fort se litt annerledes ut, særlig i forhold til den fjerde Bright Line, som handler om mengder til hvert måltid. Selv om jeg overholder de tre andre linjene, hender det altså at jeg glipper på den fjerde.

Kanskje har det en sammenheng med at jeg ikke rer opp sengen når jeg står opp? Jeg vet ikke, men det er verdt et forsøk. Så herved forplikter jeg meg til det: Neste gang jeg er ute på reise, skal jeg re opp sengen min i det jeg står opp. Det kan uansett ikke skade å prøve.

Hva med deg – er du motivert til å gi det et forsøk?

Spørsmål og svar
Vi har fått inn mange spørsmål den siste tiden. Her er noen av dem, det første er fra Tina:
«Jeg er ganske ny i Bright Line Eating samfunnet, prøver å suge til meg all info jeg finner på nettet, lest den norske versjonen: Spis deg fri, gått en uke på 14 day challange, vært sukker- og melfri i 35 dager, spist 3 måltider om dagen, målt maten min og gått ned 8,9 kg disse dagene. Jeg er kjempefornøyd!!! Eneste jeg merker forskjell på den kroppslige forandringen er at jeg sover mye bedre, sluttet å svette på natten. Er det vanlig at man skal få så dårlig ånde?

Det jeg lurer på: Nå har det seg sånn at jobben for første gang arrangerer ett borte seminar en hel helg. Jeg er ikke bekymret for mat. MEN alkoholen er jeg bekymret for. Jeg drikker utrolig sjelden, men synes det er digg å kunne ta seg ett glass eller to når man er ute med kollegaer…

Jeg har jo forstått at jeg skal holde meg unna alkohol men er alle Bright Line Eatere totalavholds?

Skal jeg da gå rundt å drikke vann/farris og te hele kvelden?

Hvor mye har det å si om man drikker ett par enheter etter middag? Børster litt av de harde kantene på skuldrene når man vet man er på seminar en helg :)»

Mitt svar til Tina:
Jeg tror veldig mange kan kjenne seg igjen i den problemstillingen du skisserer. Jeg har mange tanker og erfaringer rundt disse tingene, og jeg synes du toucher inn på mange av dem i dine spørsmål. Her kommer mine tanker om det du spør om:

1) Alle Bright Line Eatere er ikke avholds. Mange tar seg et glass en gang i ny og ne, men veldig mange oppdager også at de får mindre lyst på alkohol når de lever såpass rent i forhold til maten de spiser. Å «forgifte» kroppen med alkohol føles rett og slett mindre fristende etter en stund.

Jeg vil også anbefale deg å ta en titt i boken, der det beskrives hvordan sukker og mel påvirker den samme delen av hjernen som blir påvirket av rusmidler. Når du leser dette, vil du se at det er lite hensiktsmessig å «reparere» hjernen for avhengighet til sukker og mel, hvis vi et par ganger i uken eller måneden fyller på med alkohol, som «ødelegger» det reparasjonsarbeidet vi utfører hver dag.

2) Det er mange som «går rundt og drikker vann/farris og te hele kvelden». Jeg er faktisk en av disse! Og vet du hva? Det er mye enklere enn man skulle tro. Jeg velger å fokusere på menneskene jeg treffer. Ser folk i øynene. Lytter. Er tilstede. Når jeg er så nærværende, blir faktisk behovet for å ruse meg helt fraværende.

3) Hvis målet ditt er å gå ned i vekt, vil jeg anbefale deg å kutte ut alkoholen helt så lenge du følger matplanen for vektnedgang.

Grunnen til dette er todelt: For det første inneholder alkohol sukker (og veldig mange kalorier). Noen – ikke alle – blir veldig trigget av dette sukkeret. Det betyr at de kan oppleve cravings på andre ting hvis de drikker. Ikke nødvendigvis mens de drikker, men like gjerne i dagene og ukene derpå. Hvis du drikker «et par enheter etter middag» vil du altså gjøre det vanskeligere for deg selv å bygge opp nye og automatiserte vaner rundt maten.

For det andre er det MYE vanskeligere å ta vare på viljestyrken når man har drukket et glass eller to. Med litt alkohol innabords er det lettere å falle for andre fristelser. Du gjør det rett og slett vanskeligere for deg selv å lykkes ved å drikke alkohol.

Helt til slutt må jeg snike inn litt reklame for en bok jeg har skrevet, som ble gitt ut på Pax forlag tidligere i høst; Alkoholfri. I denne boken skriver jeg om mine egne erfaringer da jeg valgte å kutte ut alkoholen for tre-fire år siden. I tillegg intervjuer jeg ti andre nordmenn, om hvordan de overlever uten alkohol i sosiale settinger i Norge. De fleste oppleve valget som veldig befriende! Gleden over å våkne lett, klar og glad morgenen etter en sen kveld i hyggelig selskap, er dessuten ubeskrivelig deilig og noe jeg unner alle å oppleve.

Hva sier du, Tina – kanskje du kan bestemme deg for å prøve én kveld uten alkohol? Og hvis det føles greit, kan du jo velge å gjøre det samme en annen gang. En fest om gangen 😉

ps. Det er forresten ganske vanlig med dårlig ånde mens du går ned i vekt. Dette er heldigvis forbigående, så hold ut!
* * *
Spørsmål fra Laila (54):
«Har litt problemer med å spise 10 ounse grønnsaker til lunsj og middag. Kan jeg redusere på mengden? Blir rett og slett ubehagelig mett.»

Mitt svar til Laila:
I utgangspunktet vil jeg anbefale deg å følge matplanen slik den er, for å være sikker på at kroppen din får i seg alle de næringsstoffene den trenger. Jeg vil også be deg om å teste litt forskjellige grønnsaker, for å se om det kan hjelpe. Varier mellom rå, kokte, bakte og stekte grønnsaker, og velg både lettere og tyngre varianter, for eksempel salat vs. gulrøtter og rødbeter.

Jeg vet også at veldig mange setter av for lite tid til måltidene. Vi er vant til å kaste i oss noe kjapt og enkelt, mens vi er på farten. Se om det kan hjelpe å sette av rikelig med tid til hvert måltid, minimum 30 minutter. Spis rolig og nærværende og sjekk om det kan minimere ubehaget du opplever.

Uansett: Hvis det fortsatt føles for mye, kan du kutte ned på mengden. Juster ned til 8 oz til lunsj først, og se om det hjelper. Hvis det fortsatt føles for mye, kan du kutte ned til 8 os til middag også. Forsøk deretter å «bygge deg opp» til 10 oz over tid.
* * *
Spørsmål fra en 45 år gammel kvinne:
«Hvordan kombinere dette kostholdet med trening? Ønsker ned 5-7 kg. Trener 4-5 t pr uke (mer på vinter). Styrke/utholdenhet. Liker å trene. Deles måltidene opp? Noe jeg kan spise etter trening?»

Mitt svar:
Generelt er det anbefalt å kutte ut treningen for en periode, hvis målet er å gå ned i vekt. Grunnen til dette er at man ikke skal bruke opp viljestyrken på trening mens man holder på å innarbeide nye vaner.

Men, det høres ut som om du har et godt innarbeidet treningsprogram, som du liker å følge. Så fremt du ikke «anstrenger deg» deg for å komme deg avgårde på treningssenteret, men det er lystbetont og selvgående, kan du gjerne fortsette med det mens du holder på å gå ned i vekt. Vær likevel forberedt på at vektnedgang er en forholdsvis tøff påkjenning for kroppen, og at du vil ønske mer hvile og restitusjon i denne fasen av livet ditt. Her vil jeg bare anbefale deg å kjenne etter hva som føles riktig for deg.

Hvis du følger et veldig krevende treningsprogram, kan du justere opp mengdene noe, for eksempel følge måltidsplanen for menn (vektnedgang) til lunsj. I utgangspunktet vil jeg ikke anbefale at du splitter opp måltidene. Jeg vil heller ikke anbefale at du spiser etter trening, så fremt du ikke trening før middag, selvsagt.

Her kreves det altså at du prøver og feiler litt. Ideelt sett ønsker jeg at altså at du tar en treningspause i 6-8 uker, det vil si til du har fått etablert nye, automatiserte vaner rundt mat og måltider. Når dette er på plass, kan du sakte, men sikkert vende tilbake til treningssenteret.
* * *
Noe du lurer på? Husk at du kan sende dine spørsmål til irina@irinalee.no. Alle får svar i nyhetsbrevet.

Beste hilsen Irina
ps. Fikk du med deg ukens direktesending? Hver onsdag kl. 13 svarer jeg på dine spørsmål på Facebook-siden Spis deg fri. Klikk her for å se ukens sending.