«Nå kan jeg gå i trapper igjen!»

For noen uker siden ble jeg oppringt fra et ukjent nummer en tidlig morgen. I den andre enden var det en eldre dame, som beklaget at hun forstyrret meg «på privaten», men hun måtte bare ringe for å takke meg. «Du skjønner bare ikke hvor fantastisk dette er… Jeg har bare holdt på i en uke, men nå kan jeg gå i trapper igjen, helt uten smerter! Jeg er så takknemlig! Og jeg vet at det er fordi jeg har kuttet ut sukkeret.»

Det var tårer og latter i andre enden, mens hun fortalte om årevis med fysiske og psykiske plager, som legene ikke hadde klart å hjelpe henne med.

Jeg er ikke lege, så jeg skal ikke påstå at det er kostholdet som har gjort at denne damen føler seg friskere. I løpet av noen få dager! Det jeg vet med sikkerhet, er at det finnes mange som henne, både i Norge og rundt om i hele verden, som rapporterer om det samme. De spiser seg fri fra smerter, tvangstanker, nedstemthet og søvnløshet. For mange av disse menneskene er det altså ikke overvekt som motiverer dem til å legge om kostholdet. Det handler om å få et lettere liv. For noen handler det om å overleve.

Mitt mål med dette nyhetsbrevet er å gi deg troen på at også DU kan klare dette. Jeg lover ingen quick fix, denne livsstilen krever nemlig at du gjør en betydelig innsats. Over tid. Men det er på ingen måte umulig. Det er jeg, den eldre damen i telefonen, og tusener av andre levende bevis på. Hvis vi har klart det – med våre ulike diagnoser og historier i bagasjen – kan du også klare det.

«Hva skal egentlig til for å lykkes med dette opplegget?» Det er det veldig mange som har spurt meg. Svaret mitt vil nok skuffe de som ønsker en enkel oppsummering. Svaret er nemlig: Det kommer an på.

Hvis du har fulgt dette nyhetsbrevet en stund, har du sikkert fått med deg at jeg anbefaler deg å ta testen The Susceptibility Quiz, som viser deg på en skala fra 1 til 10 hvor mottakelig du er for visse typer mat. Din score sier noe om hvor lett eller vanskelig det vil være for deg å endre kostholdet.

Klikk her for å ta testen!

Med andre ord: Scorer du lavt på testen, vil det sannsynligvis være ganske enkelt for deg å gjøre endringer i kosten. Jeg kjenner flere som har fulgt dette opplegget, kun etter å ha hørt omde fire prinsippene – som altså er «ikke sukker, ikke mel, tre måltider og kun én avgrenset porsjon til hvert måltid». Disse menneskene har verken lest boken eller fulgt noe kurs, men har intuitivt skjønt det fornuftige med å spise på denne måten, og lagt om kostholdet sitt deretter.

Jeg vet også om flere som har satt i gang på egenhånd, etter å ha lest om Spis deg fri i TARA, Hjemmet og Norsk Ukeblad tidligere i år. Hvor de er på skalaen, vet jeg ikke. Men mange av dem lykkes og sender meg meldinger og oppdateringer underveis. Flere av disse historiene har jeg delt på Facebook-siden Spis deg fri. Ta en titt, og scroll deg gjennom bildene og videoene som ligger der, så er jeg ganske sikker på at du vil bli inspirert.

Stadig flere legger også ut sine historier på Instagram. Søk på #spisdegfri eller følg kontoen @spisdegfri, så vil du finne flere.

Samtidig vet jeg at noen trenger mer hjelp og støtte for å lykkes med denne livsstilen over tid. Det er derfor jeg tidligere i år tok valget om å lansere et kurs. I mai startet det første grunnkurset i Oslo. Kurset ble fulltegnet i løpet av fem dager, med til sammen 15 kursdeltakere.

I møtet med disse 15 første kursdeltakerne skjønte jeg at de manglet noe viktig for i det hele tatt å starte: Oppskrifter og tips om mat. Det førte til at jeg utviklet et nettbasert introkurs, der jeg mine best tips og oppskrifter for å komme i gang. Introkurset ble lansert i forrige måned.

Klikk her for å lese mer om introkurset

Parallelt med dette har jeg laget et nettbasert grunnkurs, for å kunne hjelpe folk over hele landet, og ikke bare de som tilfeldigvis bor i Oslo. Det store nettkurset blir lansert senere denne måneden. Undervisningen foregår online, slik at du som deltaker kan følge opplegget i ditt eget tempo, når du selv har tid.

Kurset går over 8 uker og koster 3990 kroner. Du vil få mer informasjon om i nyhetsbrevet neste uke. Hvis du allerede nå vet at du er interessert i å være med, kan du sette deg på venstelisten: www.spisdegfri.no/kurs

OBS! Grunnkurset jeg tilbyr er ikke det samme som Susans Boot Camp. Les mer om forskjellene mellom de to kursene i denne bloggposten.

Det er viktig for meg å presisere dette, for jeg fikk nylig en tilbakemelding om at noen hadde kansellert sitt kurs i regi av Susan «for å følge Irinas Boot Camp på norsk». Det vil jeg ikkeanbefale noen å gjøre. Hvis du allerede har meldt deg på en Boot Camp, vil jeg råde deg til å bli hvor du er. Du er i de beste hender, og du vil få all den hjelp og støtte du trenger av Susans team.

Hvis du senere skulle bestemme deg for å følge mitt grunnkurs, er du hjertelig velkommen.

Klikk her for å sette deg på venstelisten

Susan og jeg har svært forskjellig bakgrunn og dermed også ulike måter vi formidler denne kunnskapen på. Derfor kan ikke utbyttet fra Boot Campen og grunnkurset sammenlignes. Det er rett og slett to veldig forskjellige tilbud.

Men husk altså: Det er ikke sikkert du trenger noe kurs i det hele tatt. Mange får kunnskapen de trenger ved å lese boken, som kan bestilles her: bit.ly/spisdegfri

Skulle du ha noen spørsmål, kan du skrive til meg på irina@irinalee.no. Alle får svar i nyhetsbrevet.

Jeanine har sendt meg flere spørsmål denne uken. Hun skriver:

«Her går vekten ned, hele 7 kg på 17 dager. Men et par spørsmål som jeg vet flere lurer på: Hvorfor er det slik at man kan spise hele bringebær, men ikke lage smoothie av den uten å tilsette noe annet?

Tapioka brukes i en del produkter, hva er det? Og er det mel?

Og har du tenkt å oversette Katie Mae sin kokebok også? Mange som ønsker seg den.»

Mitt svar til Jeanine:
Takk for tilbakemelding, Jeanine – fantastisk å lese om dine resultater!!!!!

Her kommer svar på dine spørsmål:
1. Vi spiser ingen former for prosessert mat, heller ikke smoothies med bær, da denne prosesseringen gjør at blodsukkeret stiger mye raskere enn hvis du spiser “hel mat”.

2. Tapioka blir laget av stivelse fra maniokknoller og selges som sagogryn her i landet. Disse er dessverre ikke anbefalt å spise.

3. Jeg har ikke tenkt å oversette Katie Maes kokebok, rett og slett fordi mange av ingrediensene kan være vanskelig å få tak i utenfor de store byene her til lands. Den gode nyheten er at jeg og mitt team er i gang med å lage vår egen kokebok! Jeg er nesten redd for å si det høyt, for da vet jeg at mange sikkert blir utålmodige når de leser dette. Men tro meg – vi jobber så raskt og så mye og så fort som vi bare kan, og lover å holde deg og andre oppdatert i nyhetsbrevet.

Hvis du SELV har oppskrifter du vil bidra med i boken, kan du sende disse til karin@skriptor.no. Merk din mail med “OPPSKRIFTER”.

Inntil videre er det nettbaserte introkurset det beste jeg kan tilby til alle som søker tips og oppskrifter til hva de skal lage. Kurset finner dere her: http://kurs.spisdegfri.no/p/introkurs

* * *
Kristin (54) har også sendt meg en mail. Hun skriver:
«Jeg leste om BLE i både Hjemmet og Norsk Ukeblad og «så lyset». Det er ikke første gang for min del, men nå fikk jeg det lille ekstra som jeg tror skal til for å lykkes. Fikk boka i posten i går.

Jeg har siden 2010 visst at jeg er sukkeravhengig og har vært på kurs for det. I det opplegget fikk jeg matplan som var tilpasset meg, og med ganske mye fett og har lagt på meg. Siden kurset har jeg prøvd og feila og feila og prøvd.

Jeg klarer ikke å kutte ut søte ting, og selv om jeg spiser «sunt søtt» så spiser jeg for mye. I det opplegget skulle jeg ikke ha frukt, og dermed har jeg eksperimentert med «sunt søtt». Jeg er ikke overvektig i den forstand, men har noen få kilo som raser opp og ned som en jojo og jeg har ALLTID lyst på mat…. og kjenner meg igjen med å reise meg fra sofa’n mange ganger etter at jeg har spist meg mett, fordi jeg MÅ ha noe mer.

Det er dette jeg håper vil forsvinne nå, og at jeg får ro og harmoni!

Lurer på hva jeg kan ta når halsen er sår og jeg ikke skal ha Fishermans Friend som inneholder søtstoff.

Hvor finner jeg ut hva jeg bør spise for å gå ned mine 2-3 kg og klare å være der – både mett og lykkelig?

Jeg tror ikke jeg må følge noe kurs, men savner noen oppskrifter i boka. Har du tips til meg? Jeg kan ikke ha melkeprodukter da det gjør meg deppa. Tåler heller ikke egg og paprika, og skal ikke ha sterke krydder nå på grunn av at det gir hete i overgangsalderen… Er det ikke det ene så er det det andre! Også er jeg ikke ferdig med boka, men er fryktelig utålmodig…»

* * *
Her er mitt svar til Kristin:
Takk for din mail. Blir så glad for at du har funnet frem til Spis deg fri, for det betyr at du har muligheten til å finne en løsning som kan funke for deg på sikt, både i forhold til vekt og lykke og metthetsfølelse.

Hvis du leter etter oppskrifter og tips for å komme i gang, kan jeg anbefale det nettbaserte introkurset mitt. Det finner du her: http://kurs.spisdegfri.no/p/introkurs Se for øvrig deg jeg skriver til Jeanine overfor.

Når det gjelder halstabletter må jeg gi deg det svaret du sikkert ikke vil ha: INGEN halstabletter er dessverre innafor, for samtlige inneholder kunstig søtning, som påvirker kroppen på samme måte som sukker. Så hold deg unna disse, de kommer til å sabotere dine muligheter for å lykkes på sikt.

Det bittelille unntaket her, er hvis LEGEN din skriver ut et reseptbelagt legemiddel mot en kronisk halslidelse. Da er det innafor, ellers ikke.

* * *
Det var alt i denne omgang. Husk at du kan sende dine spørsmål til meg påi rina@irinalee.no. Alle får svar i nyhetsbrevet.

Ha en fin dag!
Beste hilsen Irina
ps. Kjenner du andre som kan ha glede av dette nyhetsbrevet? Husk at gode nyheter er skapt for å deles. Videresend gjerne denne mailen til andre. Hvis du har mottatt denne mailen fra en venn, kan du melde deg på nyhetsbrevet her: www.spisdegfri.no/nyhetsbrev

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *