Historien om Therese

19. desember 2013. Den dagen sendte Therese en forespørsel om å få være med i Facebook-gruppen Stop shop 2013, som jeg hadde laget etter å ha skrevet boken Shoppingfri. Det var sånn det hele startet.

Gjennom 2014, 2015 og 2016 kom det noen drypp fra Therese i feeden min, hvor hun skrev om kjøpestopp, gjenbruk og innsamling av klær. Jeg visste med andre ord ingenting om denne damen, bortsett fra at vi begge hadde en bevissthet rundt forbruk og miljø.

Noen år senere skulle jeg få vite veldig mye mer… Continue reading “Historien om Therese”

«Hvordan klarer du deg gjennom ferien?»

De siste ukene har jeg ladet batteriene med yogacamp i Sverige og ferie i Italia. Det har vært et kjærkomment avbrekk. Samtidig må jeg innrømme at jeg har savnet bloggingen. For å skrive og fortelle om Spis deg fri og Bright Line Eating, er noe av det morsomste og mest meningsfulle jeg gjør.

Mange har spurt meg hvordan jeg navigerer Bright Line Eating når jeg er på reiser, særlig i utlandet. I dag tenkte jeg derfor at jeg ville dele mine beste tips med deg. 

Italia
Ettersom jeg nylig har vært i Italia, tenkte jeg å bruke det som eksempel. Før jeg startet med Bright Line Eating ville jeg ha kost meg med alle de italienske matrettene som begynner med P, eller kalde desserter på to bokstaver. (Ettersom jeg vet at mange blir trigget av utførlige matbeskrivelser, nøyer jeg med å omtale rettene på denne måten.)

Etter at jeg begynte med Bright Line Eating har jeg for alvor oppdaget hvor fantastisk variert og fargerikt det italienske kjøkkenet er. De fleste restauranter tilbyr et rikholdig utvalg av antipasti, det vil si forretter. Her er det som regel flere ting å velge mellom, som er helt i tråd med Bright Line Eating.

Gode oster og skinker – formaggio e prosciuotto – kan regnes som protein og fungerer helt fint. Den italienske klassikeren tomat- og mozarellasalat er også innafor (bare husk at én porsjon ikke er så veldig mye mat hvis du velger ost som proteinkilde).

En annen favoritt er Melanzane Alla Parmagiana. Det er en ovnsbakt rett med gratinerte skiver av aubergine, tomatsaus og ferske urter, toppet med parmesan. Himmelsk godt! De fleste salater er også gode alternativer, bare husk å takke nei til pane – det vil si brød!

Med tanke på at Italia har tilgang på noen av verdens beste råvarer, er det bare å velge fra øverste hylle, særlig frukt, grønnsaker og salater.

Det meste som står listet opp under Primi Piatti på menyene er som regel basert på mel. Styr unna. Et unntak kan være risotto, som kan fungere til lunsj eller middag hvis du er på vedlikeholdsplanen. (Mens du går ned i vekt, spiser du nemlig korn kun til frokost.)

Når det gjelder Secondi Piatti tilbyr mange restauranter ulike kjøtt- og fiskeretter, carni e pesci. Husk at enkelte retter kan være innbakt, det vil si fritert i en mel- eller tempurablanding. Da er det ikke i tråd med Bright Line Eating.

Det jeg liker spesielt godt på italienske restauranter er det store tilbud av contorni – det vil si tilbehør. Mine favoritter på tilbehørsiden er verdura arrosto ­– grillede grønnsaker – og contorni de stagione – sesongens grønnsaker. Siden jeg er på vedlikeholdsplanen bestiller jeg gjerne en patate al forno – ovnsbakte poteter, eller patate fritte – pommes frites, hvis det ikke finnes andre korn-alternativer på menyen.

De fleste restauranter tilbyr dessuten fersk frukt som dessert. Det gjør det enkelt å få i seg et komplett måltid.

USA
Jeg har også reist mye i USA, og dette må være et av de absolutt enkleste landene å reise til i forhold til Bright Line Eating. Min erfaring er at amerikanske kelnere er utrolig gode på service. De aller fleste er løsningsorienterte og vant til at gjestene har alle mulige typer food allergies og spesialdietter. Hvis du er klar og tydelig når du bestiller maten, så fikser de det aller meste.

Det største problemet i USA er faktisk porsjonene. De er ofte gigantiske! Hvis du, i likhet med meg, liker å spise til tallerkenen tom, vil jeg gi deg følgende tips: Be om en doggy bag samtidig med at du bestiller maten. Da får du utlevert en container i plast eller papp, som er beregnet på oppbevaring av mat.

Sørg deretter for å skjære av og legge til side det du ikke skal spise til dette måltidet. Gjør det med en gang du får servert maten – før du har tatt en eneste bit. Ta vare på restene frem til ditt neste måltid – eller gi det til en hjemløs du treffer på gaten.

Dette er faktisk vanlig i USA, særlig i de store byene på øst- og vestkysten. Ikke bare får du muligheten til å dele den gode maten med noen som trenger det – du bidrar samtidig til å redusere matsvinnet. Kan det bli bedre?

De fleste byer i Europa og USA har også velassorterte supermarkeder med bugnende ferskvaredisker, der du kan kjøpe nøyaktige mengder av akkurat den maten du måtte ønske. Det er en løsning jeg ofte tyr til hvis jeg trenger å pakke med meg mat på veien, uten tilgang på kjøkken. Carrefour, Auchan, Whole Foods Market – hvis du begynner å holde utkikk etter gode butikker, vil du finne flere de fleste steder.

Ellers er mitt beste tips å nyte ferien og fokusere på menneskene du er sammen med og møter på din vei, mens du er på reise.

Skulle du komme tilbake fra ferien med en følelse av at ting ikke gikk helt som planlagt, er det heller ingen fare. Da kan du glede deg over at hverdagen snart er i gang igjen, med muligheter for å bygge opp og vedlikeholde gode vaner. Det er aldri for sent å re-zoom og resume, det vil si å ta tak på nytt og fortsette der det glapp.

Og skulle du trenge hjelp med å komme i gang, eller har andre spørsmål om Bright Line Eating, så husk at du alltids kan sende meg en mail.

Fortsatt god sommer!
Beste hilsen Irina

ps. Gode nyheter er skap for å deles, så del gjerne dette blogginnlegget med andre som kan ha nytte av det. Hvis du ønsker å motta mine beste tips hver uke, kan du klikke her og melde deg på mitt nyhetsbrev – helt gratis!