Legg en plan for nødsituasjoner

«Trekk vesten over hodet og stram beltet godt. Sørg for å ta på din egen oksygenmaske før du hjelper andre…» Hvor ofte har du sittet der, ganske uengasjert, og hørt dette bli lest opp? Kanskje gidder du ikke engang å titte opp fra avisen din. Du vet jo uansett hva som blir sagt. Du har hørt det hundre ganger før.

Faktum er at de som følger med på sikkersdemonstrasjonen har mangedoblet sin sjanse for å overleve, dersom ulykken først skulle være ute. Ved å gi hjernen en oppskrift på hva den skal gjøre i en nødssituasjon, reduseres nemlig faren for at du blir handlingslammet når det virkelg gjelder.

Sikkerhetsdemonstrasjonen i starten av alle flyturer handler nettopp om dette – å gi hjernen en plan! Nå vet den hvor redningsvesten finnes, hvordan vesten skal strammes rundt livet og hvordan oksygenmasken skal trekkes ned og festes over nese og munn.

For at hjernen skal få med seg budskapet, forutsetter det at du følger med i timen. Hvis det er lenge siden du har fått med deg det som blir sagt, hjelper det ikke så mye at du har hørt det hundre ganger før. Kunnskap er nemlig ferskvare.

Så hva har alt dette med Bright Line Eating å gjøre? Jo, ganske mye. For i motsetning til en vanlig flyreise, vil du garantert støte på nødsituasjoner når du legger om til et nytt kosthold. Da gjelder det å ha en plan.

Susan Peirce Thompson har utarbeidet en mal for hvordan en slik plan kan se ut. Hun kaller den Emergency Action Plan, også forkortete EAP – eller Handlingsplan for nødsituasjoner, som den kalles på norsk. Det er kort fortalt en plan for hva du kan gjøre når du blir fristet til å spise noe som du i utgangspunktet har bestemt deg for å styre unna.

Denne planen bør inneholde tiltak for å sosial kontakt (som er det beste forsvar når viljestyrken blir tappet), en enkel bønn, mantra eller affirmasjon, og en kort meditasjon. Det kan gjøres så enkelt som å stoppe opp, lukke øynene og puste litt. Den lille pausen kan gi hjernen det den trenger for å hente seg inn igjen og tenke klart, og ikke handle på impuls.

Andre effektive teknikker innebærer å praktisere takknemlighet, for eksempel skrive ned en liste over noe du er glad for akkurat i dag, gjøre service for andre, eller distrahere deg selv ved å gjøre noe helt annet. Det kan være å gå ut av rommet, eller fjerne deg fra situasjonen du befinner deg i når faren oppstår.

Jeg laget min første handlingsplan 17. oktober 2015. Siden har jeg revidert den flere ganger, etter hvert som jeg har erfart hva som fungerer og ikke. På bloggen www.spisedegfri.no har jeg lagt ut siste versjon av planen min. Klikk her hvis du vil ta en titt på den.

Og så lurer jeg på: Har du en plan for hva du skal gjøre den dagen det oppstår en nødssituasjon? Hvilke tiltak kan du iverksette for å hindre at du sporer av? Jeg vil gjerne høre fra deg. Send meg din plan, så gir jeg deg en tilbakemelding i nyhetsbrevet.

Husk: Hvis du unngår å legge en plan, så planlegger du å feile.

Alt godt!
Beste hilsen Irina
ps. Nå er det bare noen måneder igjen til lanseringen av boken Spis deg fri. Følg med på nettsiden spisdegfri.no og bli med på lanseringen!

 

Del dette innlegget

Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Scroll to Top