Er du klar for forandring?

Endelig – sommeren er på vei! Har du lagt merke til å hvordan alt plutselig er i endring? Den ene dagen snør det. Tre dager senere skinner solen, og folk løper ut i gatene med shorts. Det spretter og spirer på alle kanter. Det er som om verden våkner igjen, forandres og forvandles.

Jeg kjenner det selv, på kroppen. Lyset og varmen gir meg lyst til å bevege meg mer. Humøret og energien stiger. Det er enklere å stå opp om morgenen. Det er som om alt føles lettere. Har du det på samme måten?

Kristine startet på en 14 Day Challenge tidligere i år. Denne uken sendte hun meg en oppdatering, som fikk humøret mitt til å stige enda noen hakk. Hun skriver:
«Har nå mistet alt jeg la på meg de siste fire årene, så er straks nede i vekten fra før barna kom. 🙂 10 kg lettere faktisk. Det er, må jeg innrømme, litt vanskeligere å holde på for jeg begynner å føle at middagene blir noe monotone, men det har nok også litt med å gjøre at jeg er så travel med hverdagen at jeg glemmer å planlegge middagene. Gleder meg til sommeren og friskere grønnsaker.

Jeg savner pizza på fredager og bønner med tortillas rundt, selv om det siste faktisk er veldig godt med salat. Hamburgere er også godt med salat. Innimellom tar jeg meg en øl sammen med mannen min, etter at barna har lagt seg, og kaffe er fortsatt en trofast venn, uten at det har gjort det vanskeligere.

Jeg hadde en liten sprekk på bursdagen min. For meg tok det en uke å ikke drømme meg bort i kakeverdenen etterpå. Selv om isen jeg spiste på bursdagen min var overraskende lite tilfredsstillende.

Det jeg har merket: Mer energi og inspirasjonen har vært så påtrengende at jeg har begynt å ta opp min gamle hobby igjen. Nå holder jeg på hele tiden. Får ikke nok. Ikke følt det sånn på årevis.»

Mitt svar til Kristine:
Dette er jo helt fantastiske nyheter. Takk for oppdatering! Og jeg digger det du skriver om inspirasjon og andre uventede «bi-effekter». Jeg har nøyaktig samme erfaring – og det blir bare bedre og bedre!

Hvis du savner pizza, kan du forsøke deg på en blomkålspizza. Jeg fikk nylig anbefalt denne oppskriften, som ligger på bloggen til Caroline Berg Eriksen. Jeg har riktignok ikke fått testet den selv ennå, men den ser veldig god ut. Det finnes faktisk et hav av oppskrifter på nettet, hvis du søker på «blomkålpizza». Sjekk også denne oppskriften, som er publisert av Bama. Jeg vil tro at de fleste av disse oppskriftene lett kan tilpasses vår matplan.

Når du lager pizza eller andre retter, der ulike ingredienser blandes, er det lurt å huske at du kan dele opp proteinmengden mellom ulike typer proteiner. For eksempel kan én servering protein deles opp i 2 oz kjøtt + 1 oz ost. Det vil si at du legger sammen to halve serveringer. Det kan virke komplisert i begynnelsen, men jeg vil tippe at du har knukket disse kodene allerede.

Det er også interessant å lese hva «sprekken» gjorde med deg. Både din erfaring av å «drømme deg bort i kakeverdenen» – og at det søte faktisk ikke var like godt lenger. Jeg vet at mange har erfart det samme. Og det er ikke så rart, for smaksløkene våre endrer seg faktisk når vi kutter ut sukker og mel!

Som alltid: Send meg en mail hvis det er noe du lurer på – og hold meg oppdatert om hvordan det går videre, Kristine! Alltid gøy å høre fra deg.

* * *
Marianne har også sendt meg en mail. Hun skriver:
«Har et spørsmål mht da du bestemte deg for å slutte med sukker. Er det så at du aldri etterpå har «gått på en smell»? Hvis nei er det jo fantastisk bra! Ingen kake i bursdager eller selskap? Jeg vurderer seriøst å ta ut skilsmisse til godteri og sukker generelt… Ser du muligens starter kurs? Er i så fall interessert i å være med.»

Mitt svar til Marianne:
Når det gjelder sukker og mel, har jeg faktisk ikke «gått på en smell». Det vil si: Jeg har aldri med viten og vilje spist sukker eller mel siden jeg begynte med Bright Line Eating i oktober 2015. Men, det har skjedd at jeg har fått i meg mel og sukker, fordi jeg har bestilt eller spist noe jeg ikke visste at inneholdt disse tingene. Det har gitt meg fysisk ubehag.

Samtidig vet jeg at det er MANGE som har lykkes med Bright Line Eating, selv om de ikke har klart å overholde disse reglene 100 prosent. Det er altså ikke noe krav eller forutsetning at man må gjøre dette «feilfritt» for å lykkes. Suksess forutsetter ikke at vi skal være perfekte. Vi trenger bare å være ustoppelige, som Susan sier. En dag om gangen.

Noen forsøker også å «finne en balanse» mellom sukker/mel og totalavhold. Det kjenner jeg dessverre ingen som lykkes med. Før jeg begynte med Bright Line Eating, erfarte jeg gang på gang at måtehold med *litt* sukker eller mel en gang i blant, ikke fungerer. For meg er det derfor lettere å kutte helt ut. Å «ta ut skilsmisse» til godteri og sukker synes jeg derfor høres ut som en god idé, Marianne!

Det stemmer også at jeg veldig snart lanserer et kurs. Les mer om detaljene nedenfor.

* * *

Kurset starter mandag 22. mai 2017 kl. 17.30-19 på Marienlyst skole, midt i Oslo. Som jeg nevnte i forrige nyhetsbrev, blir det totalt 8 kurskvelder, delt opp av skoleferien.

Dato og tidspunkt:
Mandag 22. mai, kl. 17.30-19
Mandag 29. mai, kl. 17.30-19
Mandag 12. juni, kl. 17.30-19
Mandag 19. juni, kl. 17.30-19
(legg merke til at det ikke blir samling mandag 5. juni)

Vi starter opp igjen samme dag som skolen starter:
Mandag 21. august, kl. 17.30-19
Mandag 28. august, kl. 17.30-19
Mandag 4. september, kl. 17.30-19
Mandag 18. september, kl. 17.30-19
(legg merke til at det ikke blir samling mandag 11. september, som er valgdagen)

Påmeldingen åpner onsdag 10. mai 2017, og avsluttes senest tirsdag 16. mai. Linker til påmelding og mer info om kurset kommer i neste nyhetsbrev. Hvis du allerede nå vet at du er interessert i være med, eller har andre spørsmål, så send meg gjerne en mail.

Det var alt i denne omgang. Hvis meteorologene har rett, ser det ut til at vi har masse sol og varme i vente – i hvert fall på disse kanter av landet! Jeg håper denne årstiden kan inspirere deg til å utforske mulighetene for et lettere liv. Alt er mulig. Bare se på naturen.

Beste hilsen Irina

ps. Hvis du kjenner andre som kunne ha glede av denne informasjonen, så videresend gjerne dette nyhetsbrevet til dem. Husk at gode nyheter er skapt for å deles!

Del dette innlegget

Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Scroll to Top