Jeg klarte det!!!

Har du noen gang virkelig ønsket å få til noe, uten å vite hvordan du skal få det til? Den følelsen fikk jeg da jeg fant ut at jeg ville gi ut Susans bok Bright Line Eating på norsk.

Etter å jeg fikk ideen første gang, gikk jeg gjennom uker og måneder med tro og tvil. Var det mulig for meg å få det til? Hadde jeg noen sjans til å lykkes? Var ikke dette prosjektet alt for stort for mitt lille enmannsforetak? Jo flere jeg snakket med, desto mer forvirret ble jeg. Jeg tok på meg andres tvil, og svingte mellom glødende overbevisning og dyp uro. Mon tro om ikke dette prosjektet var litt for stort for meg?

15. november 2016 tok jeg til slutt det endelige valget. Jeg bestemte meg for å gå all in. Dette skulle jeg få til. Når jeg ser tilbake på den dagen: Jeg ante ikke hva som ventet meg.

Hver dag siden – og da mener jeg faktisk hver eneste dag – har jeg fortsatt i riktig retning. Enkelte dager har jeg tatt sjumilssteg. Andre dager har jeg stått på stedet hvil, eller til og med hatt følelsen av å måtte ta et par skritt tilbake. Mentalt har jeg likevel hele tiden visst hvor jeg skulle. Jeg har aldri mistet målet av syne, selv om det har vært skikkelig tøffe oppoverbakker innimellom. Målet har vært gi ut Bright Line Eating på norsk. Så enkelt. Og så vanskelig.

Da lurer du kanskje på: Hva er sammenhengen mellom det å gi ut en bok og det å legge om kostholdet, som dette nyhetsbrevet tross alt handler om. Jo, det skal jeg fortelle deg: Når du virkelig bestemmer deg for å gjøre noe, og er villig til å gå all in, er det faktisk ingenting som kan stoppe deg! Da gjelder det bare å fortsette fremover, alliere deg med gode folk som kan hjelpe deg, ikke miste målet av synet og holde ut, på tross av alle oppoverbakker og utfordringer og hindringer du måtte støtte på.

Ingen har sagt at det skal være enkelt å nå et mål. Men det er mulig, så lenge du fortsetter fremover, med baby steps. Et skritt og en dag om gangen.

Til gjengjeld er det lite som smaker så godt som å komme i mål.

Og i dag kan jeg endelig feire målgang: Boken er ferdig! I formiddag var jeg på trykkeriet og hentet de aller første eksemplarene av Spis deg fri. Jeg klarte det. Boken er ikke lenger en drøm. Nå finnes den. På ekte. På norsk!

Nå gleder jeg meg til å dele denne boken med deg. Torsdag 24. august 2017 blir det stor lanseringsfest i Oslo. Følg med på FB-siden Spis deg fri og nettsiden www.spisdegfri.no, så skal du få invitasjon.

Og moralen i denne historien? Ingenting er umulig. Det er både Bright Line Eating og denne boken et håndfast bevist på.

Beste hilsen Irina

ps. Er du nysgjerrig på å bla i boken? Klikk her for å lese forordet. 

 

«Passer Spis deg fri-kurset for meg?»

De siste par dagene har vært veldig spennende, etter at jeg åpnet påmeldingen til Spis deg fri-kurset. Så langt er halvparten av plassene fylt opp, så du har fortsatt mulighet til å melde deg på.

Klikk her for å sikre deg plass!

Jeg har fått noen spørsmål, som jeg tenker at du kanskje også lurer på:

«Hvordan kan jeg vite om dette er noe for meg? Passer kurset for alle?»

Mitt svar: Nei, kurset passer ikke for alle. Min erfaring er at dette kostholdet passer best for de som «har prøvd det meste», for å si det sånn. Å kutte ut alle former for sukker og mel innebærer en radikal omstilling for de fleste. Det er derfor helt forståelig å tenke seg at de fleste ønsker å teste andre, mer moderate løsninger før de går i gang med dette kostholdet.

Hvis du derimot har testet det meste av dietter og kurer, og rett og slett er lei av å mislykkes, slik som jeg var, kan jeg på det varmeste anbefale Spis deg fri-kurset.

Husk også at jeg gir deg en garanti når du melder deg på dette kurset:
Hvis du møter opp på alle kursgangene og deltar så godt du kan i Facebook-gruppen, og du ikke er fornøyd med opplevelsen, vil jeg refundere din kursavgift. Gi kursleder beskjed på siste kursgang, så refunderes din påmeldingsavgift i sin helhet.

Med andre ord: Du har ingenting å tape på å melde deg på!

Klikk her for å melde deg på!

«Hvordan kan jeg vite at det virker?»

Mitt svar: Det er et godt spørsmål. Jeg vet ikke om jeg kan gi deg et svar som vil være godt nok. Tusenvis av mennesker over hele verden som har gått ned i vekt og opplevd utrolige helseeffekter etter å ha lagt om til dette kostholdet. Jeg er selv en av dem, og har truffet hundrevis av andre i løpet av de siste 18 månedene. Her i Norge har jeg fulgt flere titalls kvinner (og noen få menn) som i løpet av det siste året har oppnådd fantastiske resultater.

Susanne er en av dem. Her forleden sendte hun meg to bilder av seg selv. Det første var tatt i midten av februar. Det andre var tatt her forleden, åtte kilo lettere. En forvandling som nesten ikke er til å tro…

Kristine er en annen. Hun har gått ned 12 kilo siden februar!

Eller Michela, som sendte meg en melding på FB-siden Spis deg fri her forleden. Hun skriver: «Så langt har det godt over all forventning og den god følelsen man får i kroppen vil man ikke bytte ut med et rundstykke eller en bit sjokolade! Følelsen er ubeskrivelig, skulle gjerne ha begynt før. Utrolig dumt å tro at et liv uten sjokolade/sukker ikke er fullverdig… Håper at flere får øynene opp for et sukkerfritt/melfritt liv, man trenger ikke å være syk eller overvektig.»

Det bringer meg over på et annet spørsmål, som flere har stilt meg:

«Jeg er ikke overvektig. Behøver jeg å gå på kurs da?»

Mitt svar: Vektreduksjon vil være en «bi-effekt» for de deltakerne som ønsker å gå ned i vekt. Selve vektnedgangen utgjør dessuten bare en liten del av kunnskapen som følger med dette kurset. Det å bygge opp og automatisere sunne vaner, vil alle ha bruk for, enten man skal ned, opp eller holde vekten stabil.

I hvor stor grad man kjenner cravings eller hvor disponert man er for å utvikle avhengighet i forhold til spesielle matvarer har faktisk liten sammenheng med vekt. Blant undervektige scorer nær halvparten høyt på The Susceptibility Quiz [KLIKK HER for å ta testen], mens kun 25 prosent av overvektige gjør det samme.

Med andre ord: Dette kurset er for alle som ønsker å spise seg fri! Å oppleve frihet rundt mat handler for noen om vekt. For andre kan det være snakk om frihet fra humørsvingninger, cravings, dårlig selvbilde, usunne matvaner eller uønskede helseeffekter relatert til kosthold.

Husk: Hvis du har noen spørsmål eller lurer på om dette kurset kan være noe for deg, så send meg en mail! Jeg kommer til å svare alle i dette nyhetsbrevet. Påmeldingen stenger når alle plassene er fylt opp, og senest 16. mai kl. 24.

Er du klar for å bli med på kurs? Da kan du klikke her for å melde deg på!

Vi sees!
Beste hilsen Irina

ps. Kjenner du andre som kunne ha nytte av denne mailen? Videresende gjerne eposten til dem, eller be dem sjekke ut nettsiden www.spisdegfri.no

Er du klar for forandring?

Endelig – sommeren er på vei! Har du lagt merke til å hvordan alt plutselig er i endring? Den ene dagen snør det. Tre dager senere skinner solen, og folk løper ut i gatene med shorts. Det spretter og spirer på alle kanter. Det er som om verden våkner igjen, forandres og forvandles.

Jeg kjenner det selv, på kroppen. Lyset og varmen gir meg lyst til å bevege meg mer. Humøret og energien stiger. Det er enklere å stå opp om morgenen. Det er som om alt føles lettere. Har du det på samme måten?

Kristine startet på en 14 Day Challenge tidligere i år. Denne uken sendte hun meg en oppdatering, som fikk humøret mitt til å stige enda noen hakk. Hun skriver:
«Har nå mistet alt jeg la på meg de siste fire årene, så er straks nede i vekten fra før barna kom. 🙂 10 kg lettere faktisk. Det er, må jeg innrømme, litt vanskeligere å holde på for jeg begynner å føle at middagene blir noe monotone, men det har nok også litt med å gjøre at jeg er så travel med hverdagen at jeg glemmer å planlegge middagene. Gleder meg til sommeren og friskere grønnsaker.

Jeg savner pizza på fredager og bønner med tortillas rundt, selv om det siste faktisk er veldig godt med salat. Hamburgere er også godt med salat. Innimellom tar jeg meg en øl sammen med mannen min, etter at barna har lagt seg, og kaffe er fortsatt en trofast venn, uten at det har gjort det vanskeligere.

Jeg hadde en liten sprekk på bursdagen min. For meg tok det en uke å ikke drømme meg bort i kakeverdenen etterpå. Selv om isen jeg spiste på bursdagen min var overraskende lite tilfredsstillende.

Det jeg har merket: Mer energi og inspirasjonen har vært så påtrengende at jeg har begynt å ta opp min gamle hobby igjen. Nå holder jeg på hele tiden. Får ikke nok. Ikke følt det sånn på årevis.»

Mitt svar til Kristine:
Dette er jo helt fantastiske nyheter. Takk for oppdatering! Og jeg digger det du skriver om inspirasjon og andre uventede «bi-effekter». Jeg har nøyaktig samme erfaring – og det blir bare bedre og bedre!

Hvis du savner pizza, kan du forsøke deg på en blomkålspizza. Jeg fikk nylig anbefalt denne oppskriften, som ligger på bloggen til Caroline Berg Eriksen. Jeg har riktignok ikke fått testet den selv ennå, men den ser veldig god ut. Det finnes faktisk et hav av oppskrifter på nettet, hvis du søker på «blomkålpizza». Sjekk også denne oppskriften, som er publisert av Bama. Jeg vil tro at de fleste av disse oppskriftene lett kan tilpasses vår matplan.

Når du lager pizza eller andre retter, der ulike ingredienser blandes, er det lurt å huske at du kan dele opp proteinmengden mellom ulike typer proteiner. For eksempel kan én servering protein deles opp i 2 oz kjøtt + 1 oz ost. Det vil si at du legger sammen to halve serveringer. Det kan virke komplisert i begynnelsen, men jeg vil tippe at du har knukket disse kodene allerede.

Det er også interessant å lese hva «sprekken» gjorde med deg. Både din erfaring av å «drømme deg bort i kakeverdenen» – og at det søte faktisk ikke var like godt lenger. Jeg vet at mange har erfart det samme. Og det er ikke så rart, for smaksløkene våre endrer seg faktisk når vi kutter ut sukker og mel!

Som alltid: Send meg en mail hvis det er noe du lurer på – og hold meg oppdatert om hvordan det går videre, Kristine! Alltid gøy å høre fra deg.

* * *
Marianne har også sendt meg en mail. Hun skriver:
«Har et spørsmål mht da du bestemte deg for å slutte med sukker. Er det så at du aldri etterpå har «gått på en smell»? Hvis nei er det jo fantastisk bra! Ingen kake i bursdager eller selskap? Jeg vurderer seriøst å ta ut skilsmisse til godteri og sukker generelt… Ser du muligens starter kurs? Er i så fall interessert i å være med.»

Mitt svar til Marianne:
Når det gjelder sukker og mel, har jeg faktisk ikke «gått på en smell». Det vil si: Jeg har aldri med viten og vilje spist sukker eller mel siden jeg begynte med Bright Line Eating i oktober 2015. Men, det har skjedd at jeg har fått i meg mel og sukker, fordi jeg har bestilt eller spist noe jeg ikke visste at inneholdt disse tingene. Det har gitt meg fysisk ubehag.

Samtidig vet jeg at det er MANGE som har lykkes med Bright Line Eating, selv om de ikke har klart å overholde disse reglene 100 prosent. Det er altså ikke noe krav eller forutsetning at man må gjøre dette «feilfritt» for å lykkes. Suksess forutsetter ikke at vi skal være perfekte. Vi trenger bare å være ustoppelige, som Susan sier. En dag om gangen.

Noen forsøker også å «finne en balanse» mellom sukker/mel og totalavhold. Det kjenner jeg dessverre ingen som lykkes med. Før jeg begynte med Bright Line Eating, erfarte jeg gang på gang at måtehold med *litt* sukker eller mel en gang i blant, ikke fungerer. For meg er det derfor lettere å kutte helt ut. Å «ta ut skilsmisse» til godteri og sukker synes jeg derfor høres ut som en god idé, Marianne!

Det stemmer også at jeg veldig snart lanserer et kurs. Les mer om detaljene nedenfor.

* * *

Kurset starter mandag 22. mai 2017 kl. 17.30-19 på Marienlyst skole, midt i Oslo. Som jeg nevnte i forrige nyhetsbrev, blir det totalt 8 kurskvelder, delt opp av skoleferien.

Dato og tidspunkt:
Mandag 22. mai, kl. 17.30-19
Mandag 29. mai, kl. 17.30-19
Mandag 12. juni, kl. 17.30-19
Mandag 19. juni, kl. 17.30-19
(legg merke til at det ikke blir samling mandag 5. juni)

Vi starter opp igjen samme dag som skolen starter:
Mandag 21. august, kl. 17.30-19
Mandag 28. august, kl. 17.30-19
Mandag 4. september, kl. 17.30-19
Mandag 18. september, kl. 17.30-19
(legg merke til at det ikke blir samling mandag 11. september, som er valgdagen)

Påmeldingen åpner onsdag 10. mai 2017, og avsluttes senest tirsdag 16. mai. Linker til påmelding og mer info om kurset kommer i neste nyhetsbrev. Hvis du allerede nå vet at du er interessert i være med, eller har andre spørsmål, så send meg gjerne en mail.

Det var alt i denne omgang. Hvis meteorologene har rett, ser det ut til at vi har masse sol og varme i vente – i hvert fall på disse kanter av landet! Jeg håper denne årstiden kan inspirere deg til å utforske mulighetene for et lettere liv. Alt er mulig. Bare se på naturen.

Beste hilsen Irina

ps. Hvis du kjenner andre som kunne ha glede av denne informasjonen, så videresend gjerne dette nyhetsbrevet til dem. Husk at gode nyheter er skapt for å deles!