Test deg selv

Jeg har et spørsmål til deg: Har du tatt The Food Freedom Quiz, der du kan finne ut i hvilken grad du er disponert for overspising? Det er kanskje lett å tro at de som sliter med overvekt, er mer utsatt, men forskning viser at det faktisk ikke er så enkelt.

Denne quizen består av kun fem spørsmål (på engelsk), og er lagt opp for å undersøke forholdet ditt til mat i løpet av de tre månedene ditt matinntak var på sitt verste. Hvorfor? Fordi når du først har begitt deg ut i ukontrollert overspising, er sporene lagt i hjernen. Det er ikke sikkert at de er aktive lenger, men de forsvinner aldri, så du må alltid være mer på vakt overfor matinntaket enn en som aldri har slitt med overspising.

Etter å ha tatt testen vil du få en score på mellom 1 og 10. Dette sier scoren om deg:

Hvis du får en score mellom 1 og 3 gir kroppen deg trolige pålitelige tilbakemeldinger når det er på tide å slutte å spise. Om du er blant dem som skårer aller lavest på skalaen, kan det faktisk hende du har et problem ved ikke å tenke nok på mat. På en veldig travel dag kan det hende du glemmer å spise, og blir nødt til å ordne livet ditt så du husker å spise den riktige maten til rett tidspunkt. I en evolusjonsmessig fjern fortid ville lav mottakelighet antakelig ikke vært en fordel når det gjaldt overlevelse, men i våre dagers uanstendige matoverflod kan du anse deg selv som heldig!

Hvis du får en score mellom 4 og 7 befinner du deg midt på mottakelighetsskalaen, og kan oppleve mat som en utfordring. Hvor stor utfordringen er, har antakelig sammenheng med hvorvidt du er overvektig, og om du har helseproblemer eller ikke. Men cravings er ganske sikkert noe du kjenner til. Med de uhyre smaksrike matsortene som er å få overalt i våre dager, står de som er på midtre mottakelighetsnivå i fare for å bli overvektige, rett og slett ved å spise for mye av feil type mat − eller for mye av tilsynelatende sunn mat.

Hvis du får en score på mellom 8 og 10, tyder det på at du er sterkt disponert for matavhengighet. Du har antakelig strevd med spisingen og/eller vekten din i mange år, kanskje flere tiår. De signalene som forteller andre når de bør slutte å spise, er ikke til å stole på, og kanskje har de aldri fungert skikkelig. Det kan hende du er en matelsker med bokhyllene fulle av kokebøker, eller du bryr deg ikke om eksklusiv mat og starter dagen med å tenke på morgenkaffen og wienerbrødet ditt – eller kanskje tre av dem.

Finn ut hvor du ligger på skalaen. Klikk her og ta testen nå!

Selv scorer jeg 6 på The Food Freedom Quiz. Det samme gjør Kari Margrethe, som har sendt meg denne mailen.

Kari Margrethe (56) skriver:
«Jeg er også en 6. Jeg startet med 3 måltider og ikke sukker og mel i høst på Balderklinikken da jeg oppdaget at jeg har intoleranse for laktose og litt for gluten. Tok 14 Day Challenge i februar. Jeg liker dette. Har siden i høst gått ned 15 kg. Det er godt, uvant og litt skremmende men jeg er klar for å holde de av.

Har som deg slanket meg siden jeg var 14 år. Jeg er 179 høy og veiet mer enn mine venninner og fikk oppmerksomhet jeg ikke taklet fra menn. Jeg er nå 56 år og har sluttet å slanke meg og vært cirka samme tunge vekt i mange år.

Jeg har ikke lyst å delta på bootcamp. Jeg venter på boken og fortsetter å gå ned 4 kg til. Så det jeg ønsker er et felleskap knyttet til å opprettholde vekten.

Susan sa at hun kommer til Oslo i august. Er det du som arrangerer det? Har du fått boken? Jeg bestilte den da jeg tok The 14 Day Challenge.»

Mitt svar til Kari Margrethe:
Takk for mail. Så fantastisk å høre om resultatene du har fått så langt – godt jobbet!

Jeg får stadig tilbakemeldinger fra mennesker som ikke ønsker å følge en vanlig Boot Camp, av ulike grunner. Det kan være at opplegget føles «for amerikansk», at de ikke føler seg trygge nok på engelsk eller at de rett og slett ikke liker Susans stil. Det har jeg stor forståelse for.

Jeg tror likevel, slik du også er inne på, at det å være del av et fellesskap er en viktig forutsetning for å lykkes. Mitt ønske er å skape et slikt fellesskap i Norge. FB-siden Spis deg fri er en forsiktig start, dette nyhetsbrevet likeså. Jeg er også i gang med å sette sammen et kurs. I første omgang vil dette bli et begrenset tilbud for personer i Oslo. Send meg gjerne en mail hvis dette kan være interessant for deg.

Det stemmer også at Susan undersøker mulighetene for å komme til Oslo, i forbindelse med lanseringen av boken Spis deg fri. Mitt forlag Skriptor AS gir ut den norske oversettelsen av hennes amerikanske bestselger, Bright Line Eating. Den norske boklanseringen finner sted i Oslo torsdag 24. august 2017. Alle detaljer er ikke på plass – følg med i nyhetsbrevet og på FB-siden for siste nytt. Jeg mottok også den amerikanske utgaven i posten for et par uker siden, etter å ha deltatt på The 14 Day Challenge i februar.

Du nevner også tøffe følelser og uønsket oppmerksomhet fra menn. Dette er problemstillinger jeg kjenner meg igjen, som jeg vet kan skape mentale sperrer hos mennesker i endring. Vit at du ikke er alene, og at det finnes hjelp å få. Å ta vare på meg selv og samtidig bli kjent med meg selv på nytt, og lære hvor mine nye grenser går, parallelt med at kroppen forandrer seg, er en langvarig prosess som pågår fortsatt. For å si det kort: Jeg er ikke lenger den personen jeg en gang var. Det er den fysiske kroppen et synlig bevis på. Men de endringene som har funnet sted på innsiden, er om mulig enda større.

Jeg håper noe av dette var til hjelp, Kari Margrethe!

* * *
Helt til slutt kan jeg nevne at en ny Boot Camp starter i disse dager. Jeg vil anbefale deg at du klikker her og tar testen, så kan du finne ut om dette kan være noe for deg.

Og som alltid: Send meg en mail hvis du har spørsmål eller innspill! Det finnes ingen dumme spørsmål, bortsett fra de som aldri blir stilt.

Ha en fin dag!
Beste hilsen Irina

ps. Vet du om andre som kunne ha nytte av denne bloggen? Send den gjerne videre eller tips dem om FB-siden Spis deg fri. Gode nyheter er skapt for å deles. Takk for hjelpen!

Del dette innlegget

Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Scroll to Top