Ny Boot Camp starter snart…

Det er flere som har tatt kontakt med meg de siste ukene og månedene, og gitt uttrykk for at et amerikanske nettkurs ikke er aktuelt for dem, av ulike grunner. De ønsker å tilegne seg denne informasjonen på en annen måte, som er mer tilpasset norske forhold. Nå er det bare noen måneder til den norske utgaven av boken Bright Line Eating blir tilgjengelig, som på norsk får tittelen Spis deg fri. Jeg er sikker på at den boken vil være til hjelp for mange.

Samtidig er jeg klar over at mange trenger mer hjelp enn «å lese en bok» for å klare å legge om til denne livsstilen. Jeg har derfor bestemt meg for å tilby et kurs i Oslo, til de som er interessert og motivert for å gjøre en endring. Alle detaljer er ikke på plass ennå, men jeg har i alle fall bestemt at oppstart blir mandag 22. mai, sentralt i Oslo. Kurset vil gå over 8 uker, avbrutt av skoleferien. Det vil si at det blir 4 samlinger før ferien, og 4 samlinger etter ferien.

I neste ukes nyhetsbrev lover jeg at du skal få vite mer. Og send meg gjerne en mail hvis det er noe du lurer på, enten det gjelder Susans Boot Camp eller kurset jeg holder på å planlegge. Som alltid: Alle som sender meg mail, får svar i nyhetsbrevet.

Helt til slutt: Mitt kurs vil ikke bli en kopi av Susans Boot Camp. Det er bare Susan og hennes team som kan tilby en Boot Camp, på den måten hun gjør det. Jeg kommer til å ta utgangspunktet i det jeg har erfart gjennom 18+ måneder med Bright Line Eating, gjennom egne og andres opplevelser. Hvordan tilpasse denne livsstilen til en «norsk» hverdag vil også være et sentralt element. Mer info om innhold og gjennomføring vil du få i ukene som kommer, så følg med.

Det var alt i denne omgang. Husk å klikke her for å komme til FB-siden Spis deg fri, der invitasjonen til Susan LIVE-seminar legges ut torsdag morgen.

Beste hilsen Irina

ps. Hvis du kjenner andre som kan ha nytte av denne mailen, så send den gjerne videre. Gode nyheter er skapt for å deles…

Jeg har et spørsmål til deg: Har du tatt The Food Freedom Quiz, der du kan finne ut i hvilken grad du er disponert for overspising? Det er kanskje lett å tro at de som sliter med overvekt, er mer utsatt, men forskning viser at det faktisk ikke er så enkelt.

Denne quizen består av kun fem spørsmål (på engelsk), og er lagt opp for å undersøke forholdet ditt til mat i løpet av de tre månedene ditt matinntak var på sitt verste. Hvorfor? Fordi når du først har begitt deg ut i ukontrollert overspising, er sporene lagt i hjernen. Det er ikke sikkert at de er aktive lenger, men de forsvinner aldri, så du må alltid være mer på vakt overfor matinntaket enn en som aldri har slitt med overspising.

Etter å ha tatt testen vil du få en score på mellom 1 og 10. Dette sier scoren om deg:

Hvis du får en score mellom 1 og 3 gir kroppen deg trolige pålitelige tilbakemeldinger når det er på tide å slutte å spise. Om du er blant dem som skårer aller lavest på skalaen, kan det faktisk hende du har et problem ved ikke å tenke nok på mat. På en veldig travel dag kan det hende du glemmer å spise, og blir nødt til å ordne livet ditt så du husker å spise den riktige maten til rett tidspunkt. I en evolusjonsmessig fjern fortid ville lav mottakelighet antakelig ikke vært en fordel når det gjaldt overlevelse, men i våre dagers uanstendige matoverflod kan du anse deg selv som heldig!

Hvis du får en score mellom 4 og 7 befinner du deg midt på mottakelighetsskalaen, og kan oppleve mat som en utfordring. Hvor stor utfordringen er, har antakelig sammenheng med hvorvidt du er overvektig, og om du har helseproblemer eller ikke. Men cravings er ganske sikkert noe du kjenner til. Med de uhyre smaksrike matsortene som er å få overalt i våre dager, står de som er på midtre mottakelighetsnivå i fare for å bli overvektige, rett og slett ved å spise for mye av feil type mat − eller for mye av tilsynelatende sunn mat.

Hvis du får en score på mellom 8 og 10, tyder det på at du er sterkt disponert for matavhengighet. Du har antakelig strevd med spisingen og/eller vekten din i mange år, kanskje flere tiår. De signalene som forteller andre når de bør slutte å spise, er ikke til å stole på, og kanskje har de aldri fungert skikkelig. Det kan hende du er en matelsker med bokhyllene fulle av kokebøker, eller du bryr deg ikke om eksklusiv mat og starter dagen med å tenke på morgenkaffen og wienerbrødet ditt – eller kanskje tre av dem.

Finn ut hvor du ligger på skalaen. Klikk her og ta testen nå!

Selv scorer jeg 6 på The Food Freedom Quiz. Det samme gjør Kari Margrethe, som har sendt meg denne mailen.

Kari Margrethe (56) skriver:
«Jeg er også en 6. Jeg startet med 3 måltider og ikke sukker og mel i høst på Balderklinikken da jeg oppdaget at jeg har intoleranse for laktose og litt for gluten. Tok 14 Day Challenge i februar. Jeg liker dette. Har siden i høst gått ned 15 kg. Det er godt, uvant og litt skremmende men jeg er klar for å holde de av.

Har som deg slanket meg siden jeg var 14 år. Jeg er 179 høy og veiet mer enn mine venninner og fikk oppmerksomhet jeg ikke taklet fra menn. Jeg er nå 56 år og har sluttet å slanke meg og vært cirka samme tunge vekt i mange år.

Jeg har ikke lyst å delta på bootcamp. Jeg venter på boken og fortsetter å gå ned 4 kg til. Så det jeg ønsker er et felleskap knyttet til å opprettholde vekten.

Susan sa at hun kommer til Oslo i august. Er det du som arrangerer det? Har du fått boken? Jeg bestilte den da jeg tok The 14 Day Challenge.»

Mitt svar til Kari Margrethe:
Takk for mail. Så fantastisk å høre om resultatene du har fått så langt – godt jobbet!

Jeg får stadig tilbakemeldinger fra mennesker som ikke ønsker å følge en vanlig Boot Camp, av ulike grunner. Det kan være at opplegget føles «for amerikansk», at de ikke føler seg trygge nok på engelsk eller at de rett og slett ikke liker Susans stil. Det har jeg stor forståelse for.

Jeg tror likevel, slik du også er inne på, at det å være del av et fellesskap er en viktig forutsetning for å lykkes. Mitt ønske er å skape et slikt fellesskap i Norge. FB-siden Spis deg fri er en forsiktig start, dette nyhetsbrevet likeså. Jeg er også i gang med å sette sammen et kurs. I første omgang vil dette bli et begrenset tilbud for personer i Oslo. Send meg gjerne en mail hvis dette kan være interessant for deg.

Det stemmer også at Susan undersøker mulighetene for å komme til Oslo, i forbindelse med lanseringen av boken Spis deg fri. Mitt forlag Skriptor AS gir ut den norske oversettelsen av hennes amerikanske bestselger, Bright Line Eating. Den norske boklanseringen finner sted i Oslo torsdag 24. august 2017. Alle detaljer er ikke på plass – følg med i nyhetsbrevet og på FB-siden for siste nytt. Jeg mottok også den amerikanske utgaven i posten for et par uker siden, etter å ha deltatt på The 14 Day Challenge i februar.

Du nevner også tøffe følelser og uønsket oppmerksomhet fra menn. Dette er problemstillinger jeg kjenner meg igjen, som jeg vet kan skape mentale sperrer hos mennesker i endring. Vit at du ikke er alene, og at det finnes hjelp å få. Å ta vare på meg selv og samtidig bli kjent med meg selv på nytt, og lære hvor mine nye grenser går, parallelt med at kroppen forandrer seg, er en langvarig prosess som pågår fortsatt. For å si det kort: Jeg er ikke lenger den personen jeg en gang var. Det er den fysiske kroppen et synlig bevis på. Men de endringene som har funnet sted på innsiden, er om mulig enda større.

Jeg håper noe av dette var til hjelp, Kari Margrethe!

* * *
Helt til slutt kan jeg nevne at en ny Boot Camp starter i disse dager. Jeg vil anbefale deg at du klikker her og tar testen, så kan du finne ut om dette kan være noe for deg.

Og som alltid: Send meg en mail hvis du har spørsmål eller innspill! Det finnes ingen dumme spørsmål, bortsett fra de som aldri blir stilt.

Ha en fin dag!
Beste hilsen Irina

ps. Vet du om andre som kunne ha nytte av denne eposten? Send den gjerne videre eller tips dem om FB-siden Spis deg fri. Gode nyheter er skapt for å deles. Takk for hjelpen!

«Hva innebærer en Boot Camp?»

Heidi (62) har sendt meg en mail. Hun skriver:
«Hei, hva innebærer en boot camp? Alt som kan gjøres via nettet er jeg med på😊

Dreier dette seg om lavkarbo kan jeg ikke være med, da jeg er avhengig av å spise frukt og poteter.  Jeg tenker også en del på hvilke matvarer som vi naturlig har her i landet, bruke mest mulig kortreist mat. Sliter med irritabel tarm til tider, og skuler litt til lavfoodmap kostholdet. Jeg er ikke glad i mye fett, og prøver å veksle mellom fisk og kjøtt og liker godt vegetarisk mat. ( Utfordringa er å få nok proteiner i min slanke mann med vegetar mat).

Jeg er 62 år, har lagt på meg hauger og lass, i hvertfall 10 kilo på 7 år, og liker det ikke. Jobber turnus, har atrose i hofter og kne, kan derfor ikke snøre på meg joggeskoa som før. Et stort savn. Men man får god mosjon med staver og høyt tempo også.

Jeg må lære meg å fokusere på det jeg kan, trener på det hver dag.»

Mitt svar til Heidi:
Takk for gode spørsmål. En Boot Camp er et 8 uker langt nettkurs (på engelsk) der du i detalj lærer alt du trenger å vite for å lykkes. Du får tilgang på kostholdsplanen, måltidsstrukturen, oppskrifter og nøyaktig kunnskap om hvordan du skal sette sammen hvert måltid for at kroppen skal få alt den trenger, fra morgen til kveld.

Når det gjelder maten vi spiser: I Bright Line Eating kan du spise ALT! Det er mulig å kombinere med andre kosthold, som paleo, vegan, lavfoodmap, melkefritt eller annet. Men –det er ikke noe krav om at du må kutte ut noen råvarer eller kjøpe spesielle produkter. Du kan altså også kombinere dette med kjøtt, fisk og fugl, hvis du ønsker det.

Det eneste vi IKKE spiser, er sukker og mel. Det vil si alle former for sukker (stevia, honning, akasia, asparatam og egentlig alt som ender på -ose i innholdsfortegnelsene!) og alle former for mel (hvetemel, speltmel, maismel, potetmel m.m.)

Alle naturlige råvarer er derimot helt innafor – og du velger selv om maten skal være kortreist, økologisk eller importert.

Hvis målet er å gå ned i vekt, blir du bedt om å holde deg unna en viss type karbohydrater til lunsj og middag, det vil si poteter, ris og liknende. Disse matvarene tar du gradvis tilbake i kostholdet når du har nådd ønskevekten din. Eller kommer du til å spise masse karbohydrater fra dag 1, inkludert frukt til både frokost og lunsj hver dag. Kostholdet legger heller ikke opp til mye fett, og du velger selv hvilke fettkilder du ønsker å bruke – alt fra olje, smør, avocado til nøtter er lov.

Det er selve kostholdet. Og det er bare begynnelsen. Det viktigste i en Boot Camp er nemlig de psykologiske verktøyene du blir utstyrt med. Du lærer en metode for å bygge nye vaner! Det er altså snakk om å bygge opp automatikk, slik at det å velge «riktig mat» blir automatiske handlinger og ikke noe du trenger viljestyrke til å gjennomføre. Dette er det som skiller Bright Line Eating fra alle andre «slankekurer» jeg har prøvd – og den viktigste grunnen til at jeg har lykkes!

For å være helt konkret: 8. april 2016, altså for ett år siden, hadde jeg nådd min ønskevekt. Da begynte jeg å legge til mer mat i kostholdet mitt. 8. april 2017, det vil si for fire dager siden, veide jeg nøyaktig (!) det samme som jeg gjorde for ett år siden. Det har jeg aldri opplevd tidligere, med noe annet program. Punktum.

Gjennom Boot Campen får du også tilgang på et sosial nettverk med likesinnede, som møtes på nett og på telefon, for å dele utfordringer, råd og erfaringer. For norske Boot Campere har jeg opprettet en egen, lukket Facebook-gruppe, og her holder vi kontakt på daglig basis. Flere av oss møtes også «i virkeligheten».

Jeg kan nesten ikke sette ord på hvor befriende det er å snakke og møte andre mennesker, som har slitt med nøyaktig det samme som meg. Mange av oss har opplevd at vi ikke har kunnet sette ord på våre utfordringer før vi begynte med Bright Line Eating. Selv var jeg så tynget av skam og mindreverdighetskomplekser, at jeg aldri, aldri, aldri sa et ord til noen, om hvordan jeg virkelig hadde det i forhold til mat, vekt og egen kropp.

Boot Campen koster 497 US dollar. Neste kurs begynner i disse dager. Send meg en mail hvis du er interessert i å få vite mer, så skal jeg sørge for at du blir holdt oppdatert.

Til slutt kan jeg også nevne at du gjennom Boot Campen for mulighet til Bright Line Eatings Support Center. Her kan du få individuell hjelp for å få tilrettelagt kostholdsplanen, slik at den best mulig passer dine behov. Hvis det er matvarer du er allergisk mot, eller har spesielle helseutfordringer, skreddersyr Bright Line Eating-teamet  en løsning for deg.

Som vanlig vil jeg også gjøre oppmerksom på at jeg er en såkalt «affiliate». Det betyr at jeg får en vervepremie hvis du velger å melde deg Boot Campen gjennom meg.

Ta gjerne kontakt hvis du har flere spørsmål. Alle får svar i nyhetsbrevet!

* * *

Det var alt i denne omgang. Husk at du kan sende meg en mail, hvis du har spørsmål eller ønsker å gi meg andre tilbakemeldinger. Håper å høre fra deg!

God påske!
Beste hilsen Irina

Rett inn på New York Times Best Seller List!

Ellevilt! Boken Bright Line Eating gikk rett inn på New York Times Best Seller List, uken etter at den ble lansert i USA. Dette er en utrolig prestasjon. At en bokdebutant, som Susan Peirce Thompson klarer det, er enda mer ufattelig.

Den fantastiske nyheten gjør at jeg gleder meg ENDA mer til å lansere den norske utgaven, Spis deg fri, i Oslo 24. august 2017. Du er selvsagt hjertelig velkommen – jeg skal holde deg oppdatert!

Det har kommet inn noen spørsmål siden sist. Tone (48) skriver:
«Jeg meldte meg på 14-dagers opplegget (for snart to uker siden), men ser at jeg må vente litt over en uke før jeg kan begynne. Tror du jeg må bestille kurset på nytt eller kan jeg bare fortsette der jeg slapp? Rakk bare å se intro og litt til.

(…) Til frokost spiser jeg nesten alltid havregrøt med diverse chiafrø, cottagecheese, kanel og melk eller rismelk. Lurer på om usukret rismelk er bra eller er det for bearbeidet?

Det jeg har festet meg mest ved når det gjelder BLE er vel egentlig forståelsen av avhengighetsdimensjonen «addiction»-begrepet. I og med at jeg ikke kan betegnes som overvektig (med 5 kg for mye), men som jeg har nevnt i en tidligere mail strever enormt med å holde vekten og er konstant sulten, tenker på mat, leter etter noe i skapene, går att og fram mellom stue og kjøkken, planlegger unntak (som regel popcorn hver dag) og dessverre for mye vin for å ha noe å kose meg med og en «lur» idé om at det er bedre enn godteri og sukker. Føler meg som en idiot hver dag og skammer meg over livsførselsen.

Jeg har troen på at tre ordentlige måltider per dag er løsningen og det å kutte mel og sukker.
Dette var mange løse utblåsinger, men jeg tror kanskje jeg trenger å møte noen fysisk i en slags støttegruppe for å få ut fingeren. Du nevner at du er i en eller annen gruppe i Oslo. Har du noen å anbefale?»

Mitt svar til Tone:

Så lenge du ikke har kommet igang med selve 14-dagerskurset, kan du begynne når du vil. Og du kan gjerne bruke rismelk til frokost, så lenge den er usøtet. 1 porsjon protein tilsvarer 8 oz rismelk.

Når det gjelder din beskrivelse av avhengighetsdimensjonen, er det noe jeg kjenner meg veldig igjen i. For meg har den sosiale støtten i Bright Line Eating vært noe av det viktigste for å lykkes. Det høres kanskje usannsynlig ut at man skal klare å «connecte» med andre mennesker via nett og telefon, men gjennom Susans nettkurs og de lukkede Facebook-gruppene har jeg erfart at det faktisk er mulig.

Som jeg har skrevet tidligere, går jeg også i et 12-trinnsfelleskap sammen med voksne mennesker som jobber med seg selv for å få større frihet i eget liv. Det finnes ulike grupper over hele landet, inkludert for mennesker som sliter med å etablere gode vaner rundt mat.

Klikk her for å se en oversikt over alle typer 12-trinnsfellesskap og andre selvhjelpsgrupper på nettsidene til Selvhjelp Norge.

Send meg en mail hvis du bor i Oslo og har lyst til å bli med meg på et møte en gang.

* * *

Grethe (46) har sendt meg en mail. Hun skriver:

«Hei, lurer på om det er mulig å «skeie ut» med dette programmet? Spør fordi jeg har en jobb som av og til innebærer reise og middager med vin etc. Er også glad i et glass god vin i helgene, bør jeg kutte det helt ut? Vil gjerne være med på 14 dagers challenge, med oppstart etter påske:)»

Mitt svar til Grethe:

Jeg lurer på hvilke ord jeg skal velge for å formulere meg riktig… Det er mulig å «skeie ut» på dette programmet, som du skriver. Men det er ikke å anbefale, hvis jeg kan si det sånn.

Bright Line Eating handler ikke om perfeksjon. Det handler om å være «unstoppable» – å ikke gi seg. Hvis du snubler, kan du velge å ta vare på deg selv med kjærliget og egenomsorg, stable deg på beina igjen og fortsette fremover. Men et tankesett som sier «jeg skal bare holde ut til lørdag, for da kan jeg skeie ut med pizza og godteri» er ikke forenlig med dette kostholdet. Da lar vi sabotøren eller «avhengighetspersonligheten» ta over kontrollen på hjernen. Ser du forskjellen?

Når folk spør meg hvordan jeg skal klare meg uten sukker og mel «resten av livet», er det som om jeg ikke har mulighet til å sette ord på det. Bright Line Eating kan nemlig ikke forstås eller forklares. Denne livsstilen må erfares! Når jeg kjenner på det overskuddet og energien jeg får gjennom å holde meg til de klare linjene, er jeg ikke fristet til å bryte dem.

Så enkelt – og så vanskelig! – er det. For før jeg kommer dit, må jeg være villig til å gi slipp på gamle strategier for kos, nytelse, trøst og sosialt samvær. Det er ingen enkel oppgave.

Så vil jeg også si noen ord om vin, for jeg vet at mange lurer på det: Bright Line Eating har ikke et totalforbud mot vin. Men – det er anbefalt å kutte ut vin så lenge man holder på å gå ned i vekt. For å få full effekt av The 14 Day Challenge, vil jeg også anbefale at du kutter ut alle former for alkohol i disse to ukene.

Som jeg skrev i mitt forrige nyhetsbrev, er ikke The 14 Day Challenge-tilbudet tilgjengelig lenger. Hvis du allerede har meldt deg på, er det ikke noe problem, da kan du starte når du vil.

Hvis du er klar for å sjekke ut Bright Line Eating likevel, kan jeg anbefale deg å melde deg på en Boot Camp. Påmeldingen åpner i disse dager. Send meg en mail hvis du er interessert, så skal jeg sørge for at du får den oppfølgingen du trenger for å lykkes. Du vil også bli lagt til i den norske FB-gruppen for alle som følger Boot Campen. Dette er et vitalt og fantastisk forum, der vi støtter og hjelper og heier på hverandre hver eneste dag. Vit også at Susan lover deg pengene tilbake innen en viss tid, hvis du oppdager at dette ikke er for deg.

Til slutt vil jeg også gjøre oppmerksom på at jeg får en «vervepremie» hvis du velger å melde deg Boot Campen gjennom meg.

Jeg håper det var til hjelp, Grethe!

* * *

Så over til noe helt annet: Som du kanskje vet, har jeg en blogg som heter Shoppingfri. Her skriver jeg om små og store begivenheter, som inspirerer og gir meg frihet i hverdagen. Desto mer jeg skriver om Shoppingfri og Bright Line Eating, jo mer ser jeg at disse to temaene er knyttet tett sammen! For meg handler det om å finne tilbake til meg selv og det som virkelig gir meg glede.

Hvis du har lyst til å finne ut mer om prosjektet, så klikk her for besøke bloggen min eller klikk her for å titte innom FB-siden Shoppingfri.

Med det ønsker jeg deg en fortsatt fin vår!
Beste hilsen Irina

ps. Helt til slutt: Du har sikkert ETT argument som holder deg tilbake fra å gå «all in» på Bright Line Eating. Hva er det? Hva er den tanken, som stadig vender tilbake i hodet ditt, som overbeviser deg om at DETTE ikke er noe for deg? Jeg vil høre fra deg! Send meg en mail, så skal du få høre mine tanker i neste nyhetsbrev…