Første utdrag fra boken Spis deg fri

I dag har jeg gleden av å dele det første utdraget fra den norske utgaven av Bright Line Eating, som på norsk vil få tittelen Spis deg fri. Disse avsnittene er hentet fra bokens siste kapittel.

Susan skriver:

«Målet for Bright Line Eating er å bli anerkjent, med støtte i vitenskapelig forskning, som det mest effektive vektreduksjonsprogrammet i verden. Men det krever langsiktige forskningsdata. Vi er nå i gang med å følge opp kursdeltakerne våre, og er spent på å se hvor de er om 10 eller 20 år.

De data vi har foreløpig, er basert på relativt små, selvutvalgte eksempler, for vi har bare informasjon fra kursdeltakere som har fylt ut nettbaserte spørreskjemaer. Derfor kan ikke de tallene jeg nå skal legge frem, tas til inntekt for en hel befolkning. Når det er sagt, ser vi allerede nå en dramatisk endring i forhold til typiske resultater vedrørende andre slankeprogrammer. En studie basert på Weight Watchers og en studie som involverte ferdiglagde måltider levert (gratis) av Jenny Craig, viste at etter to år på disse programmene hadde deltakerne et netto vekttap på rundt 8 eller 9 prosent i forhold til startvekten. For eksempel ville en deltaker med startvekt på 72,5 kilo gå ned totalt 6,4 kilo i løpet av to år.

Til sammenlikning har deltakere som fylte ut nettbaserte spørreskjemaer etter en to måneders Bright Line Eating Boot Camp, i gjennomsnitt gått ned 10 prosent av startvekten, eller 8,6 kilo. Det er mer vekt, 12 ganger raskere. Og dette gjennomsnittet inkluderer de som deltok på Boot Camp-en for å bearbeide en spiseforstyrrelse og legge på seg fremfor å gå ned.

Etter avslutningen av en Boot Camp opprettholder 87 prosent av forskningsdeltakerne vekten sin eller fortsetter å gå ned. Innen ett år har 28 prosent av dem nådd ønskevekten, og mange går fremdeles ned. Ved oppnådd ønskevekt har gruppen i snitt gått ned cirka 25 prosent i forhold til startvekt. Så for en som starter på 72,5 kilo, går de ned i gjennomsnitt 18 kilo. Mange går selvsagt ned mye mer.

Av de som har nådd ønskevekt så langt, opprettholder 84 prosent vekten fortsatt. Åttifire prosent! Jeg skulle gjerne fortelle hvor mye høyere dette tallet er enn i andre slankeprogrammer, men det kan jeg ikke, for det finnes IKKE NOE ANNET SLANKEPROGRAM I VERDEN som har en tilhengergruppe som både når en ønskevekt og deretter opprettholder den.»

Utover våren kommer jeg til å dele flere utdrag fra boken. Send meg gjerne en mail hvis det er et spesielt tema du ønsker å vite mer om, så skal jeg finne frem hva Susan skriver om akkurat det.

* * *

Liv Marit har sendt meg en mail, etter å ha meldt seg på The 14 Day Challenge. Hun skriver:

«Jeg har kikket litt på de tre matplanene, og lurte på om du tilfeldigvis har oversatt disse matplanene til norsk? Både når d gjelder matvarer, og angivelse i gram, i stedet for oz? (…) Jeg leste om deg og BLE i Tara, er spent på å prøve selv! Og lurer på om jeg kan klare å kutte mel og sukker FOR ALLTID???!»

Her er mitt svar:

Takk for mail – så flott å høre at du er i gang med The 14 Day Challenge. Når det gjelder matplanen, er det mange som blir forvirret over at alle mål er oppgitt i ounces. Jeg har nettopp skrevet en note om dette til den norske utgaven av BLE-boken. Der skriver jeg følgende:

Ounces vs. gram
I Norge bruker vi det metriske systemet, det vil si at vekten på matvarer m.m. oppgis i gram. I USA benytter de et system som kalles Standard, hvor de opererer med ounces (oz) og pounds (lb). 16 ounces = 1 pound. I tillegg skiller de mellom dry og fluid ounces, men i denne sammenhengen holder det å tenke på ounces.

Som du vil oppdage, tar Bright Line Eating utgangspunkt i det amerikanske vektsystemet. Det betyr at matmengdene er oppgitt i ounces – også i denne norske utgaven.

Det er flere årsaker til at jeg har valgt denne løsningen:

* Siden målet er å kode om hjernen, er det lettere å memorere og automatisere størrelser som 0,5, 1, 2, 4, 6 og 8 ounces fremfor størrelser som 28,3 gram, 56,7 gram, 85 gram, 113,4 gram etc.

* Å måle maten i ounces gir deg større «slingringsmonn». 0,1 ounce tilsvarer knappe 3 gram. Det betyr at det blir lettere å måle maten nøyaktig når du opererer med ounces, fremfor gram.

* Ved å regne om enhetene i gram, risikerer du å løfte det samme salatbladet av og på tallerkenen, uten å treffe riktig vekt. Det hindrer automatisering og bruker opp unødig mye av viljestyrken din. Ved å bruke ounces, slipper du dette problemet.

* Alle moderne kjøkkenvekter har dessuten begge innstillinger.

* Mitt beste tips er derfor: Ta et dypt pust, still inn vekten på «ounces and pounds», og kom i gang.

Jeg håper dette kan være til hjelp for deg, Liv Marit! Hold meg gjerne oppdatert om dine erfaringer gjennom disse 14 dagene. Og når det gjelder mine egne Bright Lines forholder jeg meg ikke til begrepet «for alltid». Jeg spiser ikke sukker og mel i dag. Det er min innstilling. Og det har så langt gitt meg over 500 dager uten sukker og mel 🙂

Men alt begynner med den første dagen. Kun den. Ingenting annet. En dag om gangen. Lykke til!

* * *
The 14 Day Challenge vil kun være tilgjengelig i en kort periode. Dette er derfor siste gang at du får tilbud om introkurset i dette nyhetsbrevet. Klikk her hvis du er klar for å teste Bright Line Eating i 14 dager for 29 dollar og få en forsmak på hva dette programmet innebærer i praksis.

Hvis du melder deg på via min link, mottar jeg en vervepremie. Dersom du senere velger å oppgradere 14-dagerskurset til en full Boot Camp, vil påmeldingsavgiften på 29 dollar bli trukket fra kostnadene for Boot Campen.

Og som alltid: Send meg gjerne en mail hvis du har spørsmål om Bright Line Eating, eller andre tanker og innspill du vil dele med meg

Vi sees!
Beste hilsen Irina

Del dette innlegget

Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Scroll to Top