Daglig «spisepause» kan forhindre overvekt

Det dukker stadig opp forskningsartikler som på ulike måter «bekrefter» at Bright Line Eating-prinsippene har noe for seg. Sist ut var nettstedet Gemini.no, som formidler forskningsnyheter fra NTNU og SINTEF. Denne uken kunne de melde at å faste 15 timer i døgnet kan redusere faren for overvekt.

Klikk her for å lese hele artikkelen.

I Bright Line Eating spiser vi ingenting mellom middag og frokost neste dag. Det betyr at mange av oss tar en «spisepause» i mer enn halvparten av døgnets timer. For meg var det uvant i begynnelsen. Jeg hadde nemlig som vane å vandre rundt på kjøkkenet på kveldstid, på jakt etter «et-eller-annet» å spise. Den tiden er helt forbi. Nå tenker jeg ikke lenger på mat etter at bordet er ryddet etter middag. Neste morgen gleder jeg meg til frokost, som for meg består av en stor porsjon havregrøt, knuste linfrø, masse yoghurt og en banan.

Flere har allerede har testet The 14 Day Challenge, som Susan tilbyr i disse dager. Her får du tilgang på hele matplanen og muligheten til å prøve programmet i 14 dager for 29 dollar.

 

Klikk her hvis du vil teste The 14 Day Challenge!

Trine er i gang og har sendt meg en oppdatering om sine erfaringer. Hun skriver:
«Jeg begynte på mandag og er nå på dag 4 og er veldig overrasket over hvor greit det går. Jeg har riktignok modifisert det til å passe mitt liv best mulig slik at jeg tenker at det er mulig å opprettholde også etter de 14 dagene er over. For det første veier jeg ikke maten. (…) Jeg skal jo heller ikke så mye ned i vekt så føler ikke jeg har det så travelt.

Jeg føler det har gått greit. Har riktignok vært bittelitt sulten, men ikke så rart kanskje når jeg har vært vant til å spise superofte før. Har virkelig fått meg noen a-ha opplevelser. Jeg følte jo at jeg hadde ganske sunt kosthold før og var samtidig ganske aktiv så skjønte ikke hvorfor kiloene kom snikende på og ikke av. Men jeg har jo nærmest spist i ett sett. Snacks og mellommåltider mange ganger om dagen. Stort sett frukt, grønnsaker, yoghurt osv., men også sjokolade eller kjeks nesten hver dag.
(…)
Oppdager nå at det er faktisk ikke farlig å bli litt sulten en gang i blant. Virker blant annet som magen min, som jeg har slitt med i mange år, setter pris på å få litt lengre pauser mellom måltidene. Hurra! Jeg har også tillatt knekkebrød som nesten utelukkende består av frø (bare bittelitt mel) som en del av kostholdet da jeg er veldig glad i de. Håper ikke det er helt nei-nei! Hvordan er det med mørk sjokolade med lite sukker kan man spise det som dessert? Og hvordan er det med øl? Kan man drikke en øl til maten? Og kjenner du til vannkefir? Kan man drikke det? Inneholder jo noe sukker, men mesteparten blir vel borte i gjæringa.

Mitt svar til Trine:

Det er interessant å lese om dine erfaringer så langt, som jeg tror mange kan kjenne seg igjen i. Som Susan sier: Å være sulten mellom to måltider er ikke farlig. Og ingen har dødd av sult mellom lunsj og middag! Det synes jeg er litt festlig sagt.

Når det gjelder knekkebrødene du nevner, kan jeg ikke gi deg et klart svar uten å se innholdsfortegnelsen. Susan sier at varer som ikke har sukker eller mel blant de tre første ingrediensene, er ok. Det kan bety at dine knekkebrød kan være «innafor», uten at jeg kan si det sikkert.

Når det gjelder sjokolade, er det dessverre helt «off plan». Beklager! Når det gjelder alkohol, finnes det ikke et «totalforbud», men det er anbefalt at man ikke drikker så lenge man er på The Weight Loss Plan og målet er å gå ned i vekt. Senere er det mulig å ta seg et glass en gang i blant. Dette vil være individuelt, og avhenger blant annet av din score på The Susceptibility Scale og hvordan du opplever at alkohol påvirker deg.

Vannkefir kjenner jeg dessverre ikke til, så her kan jeg ikke svare deg. Kanskje noen andre har svaret på dette? I så fall kan de gjerne sende meg en mail.

* * *

Jeg vet at flere også ønsker å melde seg på en skikkelig Boot Camp! Hvis du er klar, så send meg en mail. Når du melder deg på via dette nyhetsbrevet, legger jeg deg til i den lukkede FB-gruppen for norske Boot Campere. Her er vi nå nærmere 30 kvinner, i 30-, 40-, 50-, 60- og 70-årene, hvor flertallet har oppsiktsvekkende gode resultater.

De siste ukene har jeg også holdt ukentlige telefonmøter for den norske gruppen. Her deler jeg mine beste tips, og forteller om de verktøyene jeg bruker for å lykkes. På disse telefonmøtene støtter og hjelper vi hverandre med aktuelle utfordringer.

I slutten av mars møtes den norske gruppen til felles BLE-lunsj like utenfor Oslo. Hvis du har lyst til å ta del i dette fellesskapet, og er klar for å starte «et nytt liv» denne våren, kan du sende meg en mail. Susan garanterer også «Full Money Back Guarantee», så du risikerer ingenting ved å melde deg på.

Det var alt i denne omgang. Husk at du kan sende meg en mail med dine spørsmål eller andre kommentarer. Alle får svar i dette nyhetsbrevet!

Ha en fin kveld!

Beste hilsen Irina

ps. Titt  gjerne innom Facebook-siden Spis deg fri og klikk på «lik». Her legger jeg ut nyheter gjennom uken. Klikk her for å besøke siden.

Del dette innlegget

Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Scroll to Top