Tankevekkende oppdatering fra New York

Denne ukens nyhetsbrev blir litt annerledes enn vanlig. Jeg sitter på kaféen Wichcraft like ved Flat Iron-bygningen i New York og skriver dette, og kjenner stor takknemlighet over å få være en bitteliten del av Bright Line-bevegelsen.

For dette er virkelig i ferd med å vokse til en global «movement», med potensiale til å endre liv for den enkelte, og samtidig påvirke samfunnets syn på og kunnskap om overvekt. En av de viktigste brikkene i det arbeidet falt på plass denne uken, da Susan Peirce Thompson lanserte boken «Bright Line Eating» i New York. Jeg var tilstede på den historiske begivenheten, og tok mange notater i løpet av det halvannen time lange foredraget.

Susan er nemlig ikke bare forfatter og kursholder. Hun er først og fremst professor i psykologi, med et stort talent for å formidle forskningsbasert kunnskap på en pedagogisk måte. På tirsdag oppsummerte hun blant annet det vitenskapen vet om overvekt og fedme.

Her er noen av funnene:
* I 2030 vil 50 prosent av verdens befolkning være i kategorien «fedme», det vil si ha en BMI over 30.
* Gjennomsnitts-BMI for (amerikanske) kvinner er i dag 28.
* 35 prosent av amerikanske kvinner har en BMI på 30 eller over, det vil si «fedme» («obese»).
* The World Economic Forum har anslått at kostnadene knyttet til fedme vil være 47 billioner dollar (amerikanske trillions!) i 2030. [På norsk tilsvarer en billion tusen milliarder, det vil si en million millioner… Tygg litt på den.]

* I USA gjennomføres det 200.000 fedmeoperasjoner («bariatric surgery») hvert år.
* Gjennomsnitts-BMI før operasjonen var 43.
* Fem år etter operasjonen er gjennomsnitt-BMI 32,3.
* Det betyr at et fåtall opplever å bli «normalvektige» (BMI =18-25) som følge av operasjonen.

Det samme viste en artikkel i Aftenposten tidligere i år. Klikk her for å lese artikkelen «Forskning: Få blir normalvektige etter fedmeoperasjon», som sto på trykk 27. januar 2017.

Siden oktober 2014, har 15.000 mennesker i 75 land tatt Bright Line Eating nettkurs, såkalte Boot Camps. 55 prosent av deltakerne har frivillig meldt seg til å bidra i Susans forskningsgruppe. 62 prosent av disse har gjennomført alle spørreundersøkelsene (jeg er en av disse!).

Det har gitt Susan og hennes team et utvalg på over 1500 personer. Disse er selvsagt ikke representative for befolkningen som helhet, men funnene er likevel oppsiktsvekkende:

* Av disse opplyser 87 prosent at de enten har klart å holde vekten, eller fortsatt å gå ned, etter endt Boot Camp. Ingen andre kostholdsprogram eller «slankekurs» kan vise til tilsvarende resultater!

Alle vet at forskningen ligger i etterkant. Vi som følger Bright Line Eating, vet at vi har funnet en løsning som fungerer. Nå spørs det bare hvor lang tid forskerne vil bruke på å bekrefte at vi har rett. Store verdier står på spill.

Hvis du er klar for å bli med på «the most successful diet program on earth», eller bare er nysgjerrig på hva denne livsstilen innebærer, kan jeg anbefale at du tester ut The 14 Day Challenge.

Klikk her for å komme i gang. Det to uker lange introkurset koster 29 dollar. Med på kjøpet får du tilgang på den nye appen The Daily Companion i en begrenset periode. Denne appen blir lansert senere i år.

Siden jeg vet at mange har trøbbel med å lese engelsk eller ikke er komfortable med den «amerikanske stilen», har jeg kjøpt rettighetene til å gi ut boken på norsk.

Tittelen på den norske utgaven blir Spis deg fri – med Bright Line Eating. Den lanseres i Oslo torsdag 24. august 2017.

Følg med i nyhetsbrevet og på FB-siden Spis deg fri for siste nytt om boken og lanseringen. Her legger jeg også jevnlig ut artikler, forskningsnytt og Bright Line Eating-vennlige oppskrifter.

Og som vanlig – send meg en mail hvis du har noen spørsmål! Alle får svar i nyhetsbrevet.

Ha en herlig dag!
Beste hilsen fra solfylte New York

ps. Hvis du er klar for å teste Bright Line Eating, kan du klikke her og melde deg på The 14 Day Challenge. Jeg vet ikke nøyaktig hvor lenge dette tilbudet vare, eller om det vil dukke opp igjen senere. Foreløpig har jeg fått beskjed om at 14-dagerskurset vil være tilgjengelig til utgangen av mars, i forbindelse med Susans boklansering.

Første utdrag fra boken Spis deg fri

I dag har jeg gleden av å dele det første utdraget fra den norske utgaven av Bright Line Eating, som på norsk vil få tittelen Spis deg fri. Disse avsnittene er hentet fra bokens siste kapittel.

Susan skriver:

«Målet for Bright Line Eating er å bli anerkjent, med støtte i vitenskapelig forskning, som det mest effektive vektreduksjonsprogrammet i verden. Men det krever langsiktige forskningsdata. Vi er nå i gang med å følge opp kursdeltakerne våre, og er spent på å se hvor de er om 10 eller 20 år.

De data vi har foreløpig, er basert på relativt små, selvutvalgte eksempler, for vi har bare informasjon fra kursdeltakere som har fylt ut nettbaserte spørreskjemaer. Derfor kan ikke de tallene jeg nå skal legge frem, tas til inntekt for en hel befolkning. Når det er sagt, ser vi allerede nå en dramatisk endring i forhold til typiske resultater vedrørende andre slankeprogrammer. En studie basert på Weight Watchers og en studie som involverte ferdiglagde måltider levert (gratis) av Jenny Craig, viste at etter to år på disse programmene hadde deltakerne et netto vekttap på rundt 8 eller 9 prosent i forhold til startvekten. For eksempel ville en deltaker med startvekt på 72,5 kilo gå ned totalt 6,4 kilo i løpet av to år.

Til sammenlikning har deltakere som fylte ut nettbaserte spørreskjemaer etter en to måneders Bright Line Eating Boot Camp, i gjennomsnitt gått ned 10 prosent av startvekten, eller 8,6 kilo. Det er mer vekt, 12 ganger raskere. Og dette gjennomsnittet inkluderer de som deltok på Boot Camp-en for å bearbeide en spiseforstyrrelse og legge på seg fremfor å gå ned.

Etter avslutningen av en Boot Camp opprettholder 87 prosent av forskningsdeltakerne vekten sin eller fortsetter å gå ned. Innen ett år har 28 prosent av dem nådd ønskevekten, og mange går fremdeles ned. Ved oppnådd ønskevekt har gruppen i snitt gått ned cirka 25 prosent i forhold til startvekt. Så for en som starter på 72,5 kilo, går de ned i gjennomsnitt 18 kilo. Mange går selvsagt ned mye mer.

Av de som har nådd ønskevekt så langt, opprettholder 84 prosent vekten fortsatt. Åttifire prosent! Jeg skulle gjerne fortelle hvor mye høyere dette tallet er enn i andre slankeprogrammer, men det kan jeg ikke, for det finnes IKKE NOE ANNET SLANKEPROGRAM I VERDEN som har en tilhengergruppe som både når en ønskevekt og deretter opprettholder den.»

Utover våren kommer jeg til å dele flere utdrag fra boken. Send meg gjerne en mail hvis det er et spesielt tema du ønsker å vite mer om, så skal jeg finne frem hva Susan skriver om akkurat det.

* * *

Liv Marit har sendt meg en mail, etter å ha meldt seg på The 14 Day Challenge. Hun skriver:

«Jeg har kikket litt på de tre matplanene, og lurte på om du tilfeldigvis har oversatt disse matplanene til norsk? Både når d gjelder matvarer, og angivelse i gram, i stedet for oz? (…) Jeg leste om deg og BLE i Tara, er spent på å prøve selv! Og lurer på om jeg kan klare å kutte mel og sukker FOR ALLTID???!»

Her er mitt svar:

Takk for mail – så flott å høre at du er i gang med The 14 Day Challenge. Når det gjelder matplanen, er det mange som blir forvirret over at alle mål er oppgitt i ounces. Jeg har nettopp skrevet en note om dette til den norske utgaven av BLE-boken. Der skriver jeg følgende:

Ounces vs. gram
I Norge bruker vi det metriske systemet, det vil si at vekten på matvarer m.m. oppgis i gram. I USA benytter de et system som kalles Standard, hvor de opererer med ounces (oz) og pounds (lb). 16 ounces = 1 pound. I tillegg skiller de mellom dry og fluid ounces, men i denne sammenhengen holder det å tenke på ounces.

Som du vil oppdage, tar Bright Line Eating utgangspunkt i det amerikanske vektsystemet. Det betyr at matmengdene er oppgitt i ounces – også i denne norske utgaven.

Det er flere årsaker til at jeg har valgt denne løsningen:

* Siden målet er å kode om hjernen, er det lettere å memorere og automatisere størrelser som 0,5, 1, 2, 4, 6 og 8 ounces fremfor størrelser som 28,3 gram, 56,7 gram, 85 gram, 113,4 gram etc.

* Å måle maten i ounces gir deg større «slingringsmonn». 0,1 ounce tilsvarer knappe 3 gram. Det betyr at det blir lettere å måle maten nøyaktig når du opererer med ounces, fremfor gram.

* Ved å regne om enhetene i gram, risikerer du å løfte det samme salatbladet av og på tallerkenen, uten å treffe riktig vekt. Det hindrer automatisering og bruker opp unødig mye av viljestyrken din. Ved å bruke ounces, slipper du dette problemet.

* Alle moderne kjøkkenvekter har dessuten begge innstillinger.

* Mitt beste tips er derfor: Ta et dypt pust, still inn vekten på «ounces and pounds», og kom i gang.

Jeg håper dette kan være til hjelp for deg, Liv Marit! Hold meg gjerne oppdatert om dine erfaringer gjennom disse 14 dagene. Og når det gjelder mine egne Bright Lines forholder jeg meg ikke til begrepet «for alltid». Jeg spiser ikke sukker og mel i dag. Det er min innstilling. Og det har så langt gitt meg over 500 dager uten sukker og mel 🙂

Men alt begynner med den første dagen. Kun den. Ingenting annet. En dag om gangen. Lykke til!

* * *
The 14 Day Challenge vil kun være tilgjengelig i en kort periode. Dette er derfor siste gang at du får tilbud om introkurset i dette nyhetsbrevet. Klikk her hvis du er klar for å teste Bright Line Eating i 14 dager for 29 dollar og få en forsmak på hva dette programmet innebærer i praksis.

Hvis du melder deg på via min link, mottar jeg en vervepremie. Dersom du senere velger å oppgradere 14-dagerskurset til en full Boot Camp, vil påmeldingsavgiften på 29 dollar bli trukket fra kostnadene for Boot Campen.

Og som alltid: Send meg gjerne en mail hvis du har spørsmål om Bright Line Eating, eller andre tanker og innspill du vil dele med meg

Vi sees!
Beste hilsen Irina

Daglig «spisepause» kan forhindre overvekt

Det dukker stadig opp forskningsartikler som på ulike måter «bekrefter» at Bright Line Eating-prinsippene har noe for seg. Sist ut var nettstedet Gemini.no, som formidler forskningsnyheter fra NTNU og SINTEF. Denne uken kunne de melde at å faste 15 timer i døgnet kan redusere faren for overvekt.

Klikk her for å lese hele artikkelen.

I Bright Line Eating spiser vi ingenting mellom middag og frokost neste dag. Det betyr at mange av oss tar en «spisepause» i mer enn halvparten av døgnets timer. For meg var det uvant i begynnelsen. Jeg hadde nemlig som vane å vandre rundt på kjøkkenet på kveldstid, på jakt etter «et-eller-annet» å spise. Den tiden er helt forbi. Nå tenker jeg ikke lenger på mat etter at bordet er ryddet etter middag. Neste morgen gleder jeg meg til frokost, som for meg består av en stor porsjon havregrøt, knuste linfrø, masse yoghurt og en banan.

Flere har allerede har testet The 14 Day Challenge, som Susan tilbyr i disse dager. Her får du tilgang på hele matplanen og muligheten til å prøve programmet i 14 dager for 29 dollar.

 

Klikk her hvis du vil teste The 14 Day Challenge!

Trine er i gang og har sendt meg en oppdatering om sine erfaringer. Hun skriver:
«Jeg begynte på mandag og er nå på dag 4 og er veldig overrasket over hvor greit det går. Jeg har riktignok modifisert det til å passe mitt liv best mulig slik at jeg tenker at det er mulig å opprettholde også etter de 14 dagene er over. For det første veier jeg ikke maten. (…) Jeg skal jo heller ikke så mye ned i vekt så føler ikke jeg har det så travelt.

Jeg føler det har gått greit. Har riktignok vært bittelitt sulten, men ikke så rart kanskje når jeg har vært vant til å spise superofte før. Har virkelig fått meg noen a-ha opplevelser. Jeg følte jo at jeg hadde ganske sunt kosthold før og var samtidig ganske aktiv så skjønte ikke hvorfor kiloene kom snikende på og ikke av. Men jeg har jo nærmest spist i ett sett. Snacks og mellommåltider mange ganger om dagen. Stort sett frukt, grønnsaker, yoghurt osv., men også sjokolade eller kjeks nesten hver dag.
(…)
Oppdager nå at det er faktisk ikke farlig å bli litt sulten en gang i blant. Virker blant annet som magen min, som jeg har slitt med i mange år, setter pris på å få litt lengre pauser mellom måltidene. Hurra! Jeg har også tillatt knekkebrød som nesten utelukkende består av frø (bare bittelitt mel) som en del av kostholdet da jeg er veldig glad i de. Håper ikke det er helt nei-nei! Hvordan er det med mørk sjokolade med lite sukker kan man spise det som dessert? Og hvordan er det med øl? Kan man drikke en øl til maten? Og kjenner du til vannkefir? Kan man drikke det? Inneholder jo noe sukker, men mesteparten blir vel borte i gjæringa.

Mitt svar til Trine:

Det er interessant å lese om dine erfaringer så langt, som jeg tror mange kan kjenne seg igjen i. Som Susan sier: Å være sulten mellom to måltider er ikke farlig. Og ingen har dødd av sult mellom lunsj og middag! Det synes jeg er litt festlig sagt.

Når det gjelder knekkebrødene du nevner, kan jeg ikke gi deg et klart svar uten å se innholdsfortegnelsen. Susan sier at varer som ikke har sukker eller mel blant de tre første ingrediensene, er ok. Det kan bety at dine knekkebrød kan være «innafor», uten at jeg kan si det sikkert.

Når det gjelder sjokolade, er det dessverre helt «off plan». Beklager! Når det gjelder alkohol, finnes det ikke et «totalforbud», men det er anbefalt at man ikke drikker så lenge man er på The Weight Loss Plan og målet er å gå ned i vekt. Senere er det mulig å ta seg et glass en gang i blant. Dette vil være individuelt, og avhenger blant annet av din score på The Susceptibility Scale og hvordan du opplever at alkohol påvirker deg.

Vannkefir kjenner jeg dessverre ikke til, så her kan jeg ikke svare deg. Kanskje noen andre har svaret på dette? I så fall kan de gjerne sende meg en mail.

* * *

Jeg vet at flere også ønsker å melde seg på en skikkelig Boot Camp! Hvis du er klar, så send meg en mail. Når du melder deg på via dette nyhetsbrevet, legger jeg deg til i den lukkede FB-gruppen for norske Boot Campere. Her er vi nå nærmere 30 kvinner, i 30-, 40-, 50-, 60- og 70-årene, hvor flertallet har oppsiktsvekkende gode resultater.

De siste ukene har jeg også holdt ukentlige telefonmøter for den norske gruppen. Her deler jeg mine beste tips, og forteller om de verktøyene jeg bruker for å lykkes. På disse telefonmøtene støtter og hjelper vi hverandre med aktuelle utfordringer.

I slutten av mars møtes den norske gruppen til felles BLE-lunsj like utenfor Oslo. Hvis du har lyst til å ta del i dette fellesskapet, og er klar for å starte «et nytt liv» denne våren, kan du sende meg en mail. Susan garanterer også «Full Money Back Guarantee», så du risikerer ingenting ved å melde deg på.

Det var alt i denne omgang. Husk at du kan sende meg en mail med dine spørsmål eller andre kommentarer. Alle får svar i dette nyhetsbrevet!

Ha en fin kveld!

Beste hilsen Irina

ps. Titt  gjerne innom Facebook-siden Spis deg fri og klikk på «lik». Her legger jeg ut nyheter gjennom uken. Klikk her for å besøke siden.

Her kommer en nyhet…

I forrige uke nevnte jeg at det snart ville komme en viktig kunngjøring. Her kommer den:

Jeg har kjøpt rettighetene til Susans bok «Bright Line Eating», som gis ut i USA 21. mars 2017. Mitt lille forlag Skriptor gir ut boken senere i år – og dere er blant de aller første som får vite det.

I forrige uke etterlyste jeg også tilbakemeldinger fra andre som er i gang med Susans introkurs.

Kristine (38) har sendt meg en oppdatering etter å ha fullført den første uken sammen med ektemannen sin. Hun skriver:

«Vi synes det er rart at vi ikke merker noe søtsug, det er faktisk fantastisk. Vi merker også at vi er lettere, og jeg har mye mer tålmodighet enn jeg hadde forrige uke. Dette kan jo også ha noe å gjøre med at Lillesøster har sovet hver natt denne uken, men mistenker at det virker i kombinasjon.

Så, tusen takk for tips! Vi spiser det samme som før, bare i andre proposjoner, den eneste mangelvaren er brødet som vi fortsatt baker til barna men ikke får ta del i selv. Det er litt rart å bake brød et par ganger i uken uten å få spise det, men selv det har vært ok.

Om vi gjør dette for alltid vet jeg ikke, men tenker på å  holde på i 60 dager minst. Og to kilo lettere er også helt ok.

Men – det blir noen voldsomme mengder salat og grønt, og selv om det er deilig å spise så tar det så skrekkelig lang tid å tygge og ikke helt føyelig med småbarnstilværelsen. Har du noen oppskrifter som er dine «go-to» i alle fall sånn i etableringsfasen? Vi spiser allerede mye grønnsaker og plantebaserte proteiner, men nå ble vi sittende med en bakebolle salat hver…

Jeg har også et spørsmål om te: Vi drikker en del te fra merket Celestial, de lager god urtete som går ned i litervis. Vi har en som vi er spesielt glad i, Bengal Spice, men som vi merker nå er veldig søt. Det står ikke noe om søtningsmiddel blant ingrediensene, men det står «natural flavours» som kan bety hva som helst. Har du noen erfaring med denne teen eller andre søte naturlige teer? Er de innafor i BLE sammenheng?»

Mitt svar til Kristine:
Fantastisk å lese om deres resultater, Kristine! Tenk at det er mulig å føle en så stor effekt, bare i løpet av én uke! Fortsett sånn. Og VELDIG kult å lese at du vil holde på i minst 60 dager. Det kaller jeg commitment!

Jeg kan også se for meg at dere sitter ved matbordet, med hver deres gigantiske salatbolle, mens dere tygger dere gjennom enorme mengder salat. Mitt beste tips vil være å gå inn på Facebook-siden Spis deg fri. Der har jeg lagt ut flere gode oppskrifter på grønnsaksretter, som er enkle å lage, smaker godt og veier litt mer, slik at du kan volummessig kan spise mindre mengde mat.

Jeg legger også ved oppskriften på min absolutte favoritt, som jeg stadig vender tilbake til. (Denne oppskriften har jeg riktignok delt tidligere, men her kommer den igjen – til glede for Kristine og andre nye lesere av nyhetsbrevet):

Bakte rotgrønnsaker

4 gulrøtter

4 små rødbeter

1/2 sellerirot

evt. andre rotgrønnsaker, f.eks. pastinakk, kålrabi, persillerot m.m.

1/2 dl balsamicoeddik

0,2-0,5 dl solsikkeolje

tørket salvie, rosmarin, timian, basilikum, oregano m.m.

Skrell og kutt alle grønnsakene i grove biter. Ha oppi ildfast form. Bland eddik, olje og krydder, og hell over grønnsakene. Bland godt. Bakes på 180 ºC i 60 minutter. Vend på grønnsakene en gang i blant, hvis du gidder. Smaker også godt kaldt, og kan oppbevares i kjøleskap inntil én uke.

Når det gjelder Bengal Spice Tea og andre søte teer vil jeg råde deg til å holde deg unna, særlig hvis du kjenner at den utløser cravings eller at du hele tiden har lyst på mer te. Susan skrev faktisk om det på Facebook for noen uker siden, der hun forpliktet seg til å kutte ut Bengal Spice Tea, fordi hun kjente at det påvirket henne. Så selv om det ikke er «forbudt», er slike teer absolutt ikke anbefalt hvis du kjenner at det utløser et søtsug hos deg. For mange gjør den det. Og hvis den smaker veldig søtt, er det et faretegn.

Husk at smaksløkene våre nærmest våkner til liv når vi kutter ut sukker og mel. Dermed kan ting oppleves som mye søtere enn tidligere. Det viser bare at du er på riktig vei – fortsett sånn, Kristine!

* * *

Vi sees!

Beste hilsen Irina