«Jeg fikser det på egenhånd…»

Her forleden møtte jeg en bekjent jeg ikke har sett på lenge. «Noe» hadde åpenbart skjedd. Hun hadde gått ned mange, mange kilo. Jeg ble ikke overrasket da hun fortalte at hun hadde lagt om til «BLE Light» etter å ha sett videoene med Susan.

Hun hadde klart å kutte ut mel og sukker, og legge om til tre måltider om dagen – helt på egenhånd. Og resultatene kom umiddelbart. Endelig hadde hun blitt kvitt overvekten. Det var en stor seier for henne.

Nå var hun derimot litt usikker. Hva skulle hun gjøre for å stabilisere vekten – og hvordan skulle hun lykkes på sikt?

Klikk her for å laste ned Susans rapport om de tre vanligste feilene folk gjør når de forsøker å gå ned i vekt.

Kvinnen jeg møtte her forleden er ikke den eneste jeg vet om som har fått svært gode resultater på egenhånd – kun ved å følge de grunnleggende kjørereglene, det vil si «The Four Bright Lines»:

1) nei til sukker
2) nei til mel
3) kun tre måltider om dagen og
4) kun én porsjon til hvert måltid

Hvis man «bare» har noen kilo man ønsker å bli kvitt, er dette alt man trenger for å lykkes.

Men – å tro at Bright Line Eating kun dreier seg om denne matplanen, er en feilslutning.

De fire grunnreglene er bare begynnelsen!

For å lykkes på sikt er det viktig å skjønne at:
* Bright Line Eating er IKKE en slankekur.
* Bright Line Eating handler IKKE om maten vi spiser, antall måltider eller hvor mye vi spiser til hvert måltid.
* Bright Line Eating handler heller ikke om hvor mange kilo du går ned i løpet av kortest mulig tid. Tvert i mot – det er mulig å være en Bright Line Eating Superstar selv om vekten står stille i lang tid!

Høres dette rart ut? Forklaringen ligger i at Bright Line Eating er et sett med verktøy, som til sammen koder om hvordan hjernen vår og kroppen vår reagerer på mat.

Sannheten er at de færreste vet hva som kreves for å lykkes. Klikk her for å høre Susans forklaring.

Kort fortalt: Bright Line Eating er en livsstil, som praktiseres en dag om gangen. I den prosessen gir jeg samtidig slipp på en «slankementalitet», som jeg har båret med meg hele livet. For at endringe skal være varige, må jeg bygge om vanene og holdningene mine.

Grunnlaget for suksess legges riktignok mens man går ned i vekt. Når man har nådd målvekten fortsetter man å bruke de samme teknikkene. Det er nettopp dette som hindrer at man legger på seg igjen! Dette fundamentet er det lett å gå glipp av hvis man kun følger matplanen, uten å inkorporere de øvrige verktøyene i programmet.

Susan har et ganske hårete løfte: Hun lover at de som følger programmet skal bli «Happy, Thin & Free». Jeg syntes det virket som et über-amerikansk salgstriks første gang jeg hørte det. «Lykkelig, slank og fri» – hva skal egentlig det bety?

I dag vet jeg hva det betyr. Det handler om veldig mye mer enn å «bli slank». Happy, Thin & Free er en tilstand av takknemlighet og mestring, som nesten ikke lar seg beskrive. Jeg kjenner det når jeg står opp om morgenen, i form av overskudd og energi. Jeg kjenner det når det jeg løper etter bussen, i møtet med andre mennesker, når jeg prøver klær i butikken eller går i svømmehallen.

Jeg føler lykke og glede i fravær av cravings og frihet fra fristelser. Jeg slipper også å bekymre meg om jeg har spist for mye, for lite eller hva vekten kommer til å vise i morgen. Jeg merker det på selvfølelsen, i opplevelsen av integritet og tillit – både til meg selv og andre.

Hvis du er klar for å gjøre en endring, så får du en unik mulighet nå. Klikk her for å lese mer!

Mens vektnedgangen kan måles i kilo og centimeter, er verdien av «Happy & Free» ikke målbar. Eller som Susan sier det: It’s priceless! Det aller beste er at jeg overbevist om at jeg vil forbli Happy, Thin & Free resten av livet… Intet mindre.

På tampen skal jeg svare på noen spørsmål fra Tone, som egentlig toucher innpå mye av det jeg har skrevet om i denne mailen.

Tone skriver:
«Jeg skal forsøke tre måltider om dagen og se hvor langt jeg kommer. I tillegg holde meg unna sukker. Har kjøpt forskjellig te på Kusmi, men de har koffein. Kanskje lurt å unngå koffein også?

Nesten for utrolig til å være sant at Bright Line Eating funker så bra som det gjør. Hvis ikke det hjelper å «fikse» det på egenhånd med tre måltider får jeg vurdere å kjøre full pakke. Er bare redd for ikke å klare å være så «streng» på å holde meg til planen mht utfordringer når man ikke er hjemme (hos kjæresten), ferier eller på besøk hos folk. Føler meg allerede sær fordi jeg ikke tåler gluten eller ikke spiser kjøtt… Pleier du å ta med deg egen mat, for eksempel?»

Mitt svar til Tone:

For å ta det første først: Det kan være lurt å unngå koffein i en periode. Hos veldig mange trigger dette nemlig søthungeren. Jeg vet at mange tviholder på kaffekoppen når de begynner med Bright Line Eating. For noen fungerer det fint, for andre bidrar det til at resultatene uteblir. Her finnes det rett og slett ikke noen fasit – du må eksperimentere, og se om kroppen din har det best med eller uten koffein.

Da jeg begynte med Bright Line Eating i oktober 2015, bestemte jeg meg for å følge rådet om å kutte ut alle former for koffein. Det var enklere enn jeg fryktet. Det siste halve året har jeg riktignok eksperimentert med å drikke en begrenset mengde svarte te igjen, for å se hvordan det påvirker meg. Det fungerer for meg, men i startfasen er det nok aller tryggest å holde seg unna.

Jeg kan også anbefale denne artikkelen, som tar for seg fordeler og ulemper med kaffe:
http://www.chopra.com/articles/is-coffee-good-or-bad-for-you

Når det gjelder ditt andre spørsmål, Tone, om å «fikse dette på egenhånd», vil jeg tro at du har fått mange nyttige innspill allerede. Selv er jeg ganske avslappet når jeg spiser hos andre eller ute å restaurant. Det hender jeg ringer til vertskapet og forklarer at jeg må ta noen spesielle hensyn når det gjelder mat, og tilbyr for eksempel å ta med en salat eller siderett, som alle kan dele. De aller fleste synes det er helt i orden.

Hvis jeg skal være på farten hele dagen, eller usikker på hvor jeg skal spise lunsj, tar jeg alltid med meg matpakke. Det gjorde jeg før jeg begynte med Bright Line Eating også. Den største forskjellen er at matpakkene mine ikke lenger inneholder brødskiver.

* * *

Hvis du lurer på noe, eller har kommentarer til dette nyhetsbrevet, så send meg en mail. Jeg vil gjerne høre fra deg!

Husk at det ikke finnes dumme spørsmål. Bortsett fra de som ikke blir stilt.

Vi sees!

Beste hilsen Irina

ps. Har du akkurat meldt deg på nyhetsbrevet og er utålmodig med å komme skikkelig i gang? Fortvil ikke. Det starter et nytt kurs snart! Klikk her for å sette deg på ventelisten.

«Hva skal jeg kose meg med på kvelden?»

Bright Line Eating innebærer en stor omstilling for de aller fleste. Det gjelder både hva vi spiser og drikker, hvordan vi spiser, når vi spiser – og alt vi ikke lenger putter i oss.

I mitt «gamle liv» var jeg vant til å spise mange små måltider om dagen. Jeg spiste små porsjoner med brød og knekkebrød (med og uten pålegg), en håndfull nøtter, yoghurt, oppskåret frukt og grønt, kjeks og alt det andre. Eller – for å være helt ærlig: Det var ikke snakk om «små måltider». Konstant småspising er trolig en mer presis betegnelse.

Når jeg satt i bilen gikk det stort sett i sukkerfrie halspastiller. Fisherman’s Friend og Ricola var to gjengangere. Innimellom knasket jeg så mange at jeg fikk alvorlige magesmerter.

Kjenner du deg igjen? Send meg gjerne en mail om fortell meg hva som er dine største utfordringer når det kommer til mat.

For å hindre total blodsukkerkræsj om ettermiddagen, spiste jeg gjerne restene i matpakkene til jentene mine når de kom hjem fra skolen. Mens jeg ryddet inn i oppvaskmaskinen eller rørte i grytene kunne jeg stappe i meg en eller to brødskriver med skinke, smøreost eller brunost like før middagen var klar. Hvis det lå igjen noen oppskårne gulrøtter i bunnen av matboksen, tok jeg gjerne de og.

Når kvelden kom, og jentene var i seng, endte jeg ofte på «raid»… Ut på kjøkkenet, luske rundt i skuffer, titte i kjøleskapet for å sjekke om det var «noe som fristet». Jakten endte sjelden resultatløst, for å si det sånn.

Alt dette kom jeg til å tenke på da jeg leste mailen Tone har sendt meg.

Tone (48) skriver:

«Takk for inspirerende nyhetsbrev. Jeg er ikke i en situasjon foreløpig at jeg kan hoppe helt i det. Jeg har noen kilo for mye, men er ikke overvektig. Imidlertid sliter jeg en daglig kamp for å holde vekta stabil. Det betyr at jeg kjenner meg veldig igjen i å ha konstant cravings, konstant sulten, sliten og plages med blodsukkersvingninger.

Spiser ganske sunt, men drikker nok for mye vin for å «kose meg» på kvelden. Har kuttet ut sukker helt og spiser lite brød, men glutenfrie knekkebrød med chiafrø eller havregrøt til frokost/lunsj. (Tåler ikke gluten). Synes største utfordringen er å finne noe å «kose» meg med på kvelden som ikke er vin og tenker at jeg må kutte ut dette nå for å få det bedre. Samtidig er dette en dårlig uvane som ikke jeg finner så lett å kutte ut.

Det andre er at jeg ofte er så mye sulten, dvs. metthetsfølelsen varer så kort. Jeg har ikke forsøkt tre «store» måltider enda, men kanskje man da stabiliserer seg/venner seg til det? Dette var kanskje mer et hjertesukk enn spørsmål…»

Mitt svar til Tone:

Først og fremst – takk for store og viktige spørsmål. Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i den tilstanden du beskriver, meg selv inkludert.

Kveldene var alltid det vanskeligste tidspunktet for meg. Jeg kunne bokstavelig talt vandre ut på kjøkkenet, nærmest ubevisst, på jakt etter et eller annet å putte i munnen. Flytende, vått, tørt, varmt eller kaldt. Det spilte ikke så mye rolle. Et eller annet jeg kunne kose meg med. Som regel ble det noe med «mel eller sukker» – eller en kombinasjon.

Jeg vet at dette høres rart ut, men etter at jeg gikk all in på Bright Line Eating, har disse cravingsene rett og slett opphørt. De er borte. Eksisterer ikke lenger. Når jeg vil slappe av på kveldstid, enten det er sammen med barna mine, kjæresten, gode venner, eller alene med en god bok eller foran TV-en, lager jeg med meg en stor kopp koffeinfri te. Peppermynte og roiboos-te er mine favoritter, ellers har jeg også et arsenal av gode fruktteer, som jeg stadig vender tilbake til, for eksempel en variant med eple og kanel – veldig god.

Hvis du bor i Oslo, kan jeg også anbefale tebutikken A.C. Perchs Thehandel i kjelleren på Steen & Strøm. Fantastisk service og et helt vanvittig utvalg av gode teer. Lille Valkyrien Kaffe og Tehus i Jacob Aallsgate på Majorstua er også en butikk jeg stadig vender tilbake til.

Men – løsningen ligger først og fremst i det du ennå ikke har prøvd: Nemlig tre solide måltider, til morgen, lunsj og middag – hver dag. Med riktig sammensetning av karbohydrater, protein, fett og grønnsaker. Etter at jeg la om til denne måten å spise på fikk jeg metthetsfølelse og tilstand av tilfredshet som jeg ikke ante eksisterte!

Når kroppen får det den virkelig har behov for, slutter den å etterspørre alt det den egentlig ikke trenger. Tør du å tro på det? Det er helt sant.

Jeg håper det var svar på dine spørsmål.

* * *

Har du et spørsmål du ønsker å få svar – eller et hjertesukk du bare må dele – så send meg en mail. Alle får svar!

Vi sees!

Beste hilsen Irina

ps. Innimellom hender det at noen sender meg personlige betroelser eller tilbakemeldinger av privat karakter. Disse blir selvsagt ikke delt i nyhetsbrevet. Uansett hva du har på hjertet, så send meg en mail – du får svar selv om henvendelsen din ikke blir referert her.